155
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

جانشین [پیشینیان] کرده است انفاق کنید).

بر اساس این آیه، یکی از مسئولیت‏های اجتماعی، «انفاق» یعنی «کمک‏های مالی انسان‏دوستانه» است. روزی آنچه در دست انسان‏هاست (چه اهل انفاق باشند و چه نباشند) از دستشان خارج می‏شود و در اختیار دیگری قرار می‏گیرد؛ چنان‎که آنچه امروز در دست دارند، دیروز در دست دیگری بوده است. لذا اگر اموال موقتاً در اختیار ماست و نهایتاً بالاجبار خارج خواهد شد، چرا به اختیار خود از نیازمندان حمایت نکنیم و بخشی از اموال خود را برای کمک به آنان هزینه نکنیم تا همنوعان نیز طعم شادی و بهره‏مندی را بچشند؟

گفتنی است که صدر و ذیل این فراز قرآن بدین قرار است: (ءَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُواْ مِمَّا جَعَلَکُمُ مُّسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمُ‏ وَأَنفَقُواْ لهَمْ أَجْرٌ کَبِیرٌ؛۱ به خداوند و پیامبرش ایمان آورید و از آنچه شما را در آن جانشین کرده است ببخشید؛ پس کسانی از شما که ایمان آورند و انفاق کنند پاداشی بزرگ خواهند داشت).

این سیاق نشان می‏دهد که انفاق فرد مؤمن، عملی تکلیف‏گرایانه و برخاسته از ایمان اوست؛ لذا همیشگی، پایدار و بی‏منت است؛ ولی انفاق فرد غیرمؤمن عمدتاً در شرایطی است که تمامی نیازهای مادی خود و خانواده‏اش را در حد مطلوب برآورده ساخته باشد؛ یعنی عملی عاطفی است و لذا از دوام لازم برخوردار نیست.

افزون بر ساختار امری، گاه با اثبات «حق» برای نیازمندان به این مسئولیت فراخوانده شده است؛ چراکه هر حقی مستلزم تکلیفی در مقابل است.۲

در یکی از آیات درباره صفات اهل تقوا که ساکن بهشت هستند می‏خوانیم: (وَ فی‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ؛۳ و در اموال آنها حقی برای سائل و محروم بود).

نکته نخست این است که خداوند با اِخبار در مقام انشا از ما خواسته است که این حق را در اموالمان رعایت کنیم؛ چراکه قرآن کتاب تاریخ نیست، بلکه کتاب هدایت و ارشاد

1.. حدید: ۷.

2.. ر.ک: روم: ۳۸؛ اسراء: ۲۶؛ ذاریات: ۱۹.

3.. ذاریات: ۱۹.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
154

را به جای آن فقیر یا آن فرد گمراه ببینم، آیا واقعا دوست ندارم فرد توانمند یا شخص آگاه تمام تلاشش را برای من بکند و دست مرا بگیرد؟!

بنابراین می‏توان گفت یکی از پایه‏های مسئولیت‏های نوع‏دوستانه اصل «خود را جای دیگران گذاشتن و دیگران را در جای خود گذاشتن» است؛ یعنی همان‏گونه که من دوست دارم هنگام نیازمندی، دیگران به کمکم بیایند، باید به کمک دیگران بشتابم. همان‏گونه که من گرسنگی را دوست ندارم، نسبت به گرسنگی دیگران نیز باید همین احساس را داشته باشم.۱

مسئولیت‏های نوع‏دوستانه که در قرآن کریم مطرح شده در چهار بخش کلی قابل دسته‏بندی است که عبارت‏اند از حمایت از طبقات ضعیف و محروم جامعه، احسان به خویشاوندان، احسان به همسایگان و احسان به دوستان.

البته از نگاهی دیگر می‏توان این چهار دسته را در دو دسته نیز جای داد: ۱. حمایت مالی از افراد آسیب‏دیده و آسیب‏پذیر؛ ۲. احسان به نزدیکان و همسایگان. دسته اول شامل مطلق افراد ضعیف جامعه است، خواه نزدیک باشند یا خیر. این دسته عمدتاً مورد کمک‏های مالی هستند؛ دسته دوم کسانی هستند که به صرف رابطه خویشاوندی یا دوستی، شایسته دریافت احسان و کمک هستند تا ضمن رفع فقر احتمالی، ارتباط‏های خاص اجتماعی نیز مستحکم‏تر شوند.۲

۱. حمایت از اقشار ضعیف و محروم (انفاق)

مسئولیت حمایت مالی از اقشار ضعیف و محروم با ادبیات مختلف در جای جای قرآن سفارش شده است. در آیاتی با ساختار امری، به این مسئولیت فراخوانده شده است. برای نمونه قرآن می‏فرماید: (أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ؛۳ از آنچه [خداوند] شما را در آن

1.. ر.ک: آل‏عمران: ۹۲.

2.. گفتنی است که واژه احسان درباره هر دو گروه به کار رفته است (بقره: ۸۳ و نساء: ۳۶) اما به تناسب بافت (یا حکم و موضوع)، احسان درباره مسکین در کمک‏های مالی بارز است ولی احسان درباره والدین یا خویشاوندان، به مجموعه‏ای گسترده‏تر از کمک‏های مالی (همچون سرزدن، هم‏دلی، دلجویی، احترام و ...) اشاره دارد.

3.. حدید: ۷.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1790
صفحه از 394
پرینت  ارسال به