در کنار این همه، جامعهدوستی و مشارکت اجتماعی افراد جامعه را در امور اراده کشور، رفع مشکلات و ساختن جامعه مطلوب سهیم و صاحب نقش میگرداند و انگیزههای اصلاحی و پیشبرنده را حفظ میکند.
اکنون نوبت آن است که به هدف اصلی این فصل بپردازیم و مسئولیتهای اجتماعی مورد سفارش را در شش دسته مجزا گزارش کنیم. این مسئولیتهای اجتماعی توسط رسول ظاهر الهی از طریق وحی قرآنی در اختیار ما قرار گرفته است و شامل مواردی است که توسط مصدر الهی (از باب تأسیس یا ارشاد) در اختیار بشر قرار گرفته و البته این پژوهش مدعی انحصار آنها نیست.
دسته اول: مسئولیتهای نوعدوستانه
نخستین مسئولیتهای اجتماعی که قرآن کریم در سور کوتاه مکی خود در اوایل نزول مطرح میکند، مسئولیتهای نوعدوستانه است؛ چراکه این مسئولیتها در ارتباط با نیازهای اولیه افراد جامعه است.
جامعه محلی و جامعه جهانی را افرادی تشکیل میدهند که کمترین وجه اشتراک آنان انسان بودن آنهاست؛ لذا نوعی مسئولیت در ارتباط با دیگران متوجه افراد جامعه میشود که ریشه در نوعدوستی فطری آدمی دارد. به دیگر بیان آدمی به دلایل مختلف مایل است به دیگران کمک کند و از این کار احساس رضایت دارد. با این حال حدود، شرایط و ابعاد این میل درونی چندان برای او روشن نیست؛ لذا شفافیت موضوع نیازمند دقت و بررسی دارد که در این بخش، آن را از دریچه وحیانی مطالعه خواهیم کرد.
برای نمونه میتوان یکی از ریشههای مسئولیتهای نوعدوستانه را قاعده زرین دانست که در نگاه وحیانی به آن توجه شده و میتواند نقش تقویتی و کیفیتبخشی ایفا کند.
در مسئولیتهای اجتماعی نوعدوستانه و حتی جامعهسازانه و هدایتی باید خود را جای افراد آسیبدیده و آسیبپذیر ببینیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.۱ وقتی من خود