15
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

مقدمه

قرآن کریم این قابلیت را دارد که هم‎پای نیازها و مطالبات روبه رشد انسان‏ها و حتی جلوتر از آنها، پاسخ‏گوی بشر باشد و معارف فزاینده‏ای را در اختیار او قرار دهد؛ چراکه قرآن تجلی علم بی‏انتهای الهی برای هدایت مستمر بشر در قالب الفاظ است.۱

صاحب این متن از کتابش تعبیر به «العلم» کرده و فرموده است: (وَ كَذَٰلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَ لَئِنِ ٱتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَمَا جَاءَكَ مِنَ ٱلْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ ٱللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَ لَا وَاقٍ؛۲ و بدین سان آن [قرآن] را فرمانی روشن نازل کردیم، و اگر پس از آن «دانشی» که به تو رسیده [باز] از هوس‏های آنان پیروی کنی، در برابر خدا هیچ دوست و حمایتگری نخواهی داشت). همچنین فرمود: (وَإِنَّك لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَکیمٍ عَلِیمٍ؛۳ و حقّاً تو قرآن را از سوی «حکیمی دانا» دریافت می‏داری) تا بفهماند قرآن از سرچشمه علم و حکمت او نشئت گرفته است. در جایی دیگر نیز می‏فرماید: (لکِنَِّ اللَّهُ یشْهَدُ بِما أَنْزَلَ إِلَیكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ؛۴ لیکن خدا به [حقانیت] آنچه بر تو نازل کرده است گواهی می‏دهد [به این شکل که] آن را همراه علم خویش نازل کرده است) که بنا بر یکی از وجوه تفسیری، «أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ» چگونگی شهادت الهی بر حقانیت قرآن را بیان می‏کند؛ به این معنا که خداوند آیات قرآن را مقرون دریای بی‏پایان علم خود فروفرستاده است لذا دانش نهفته در این آیات شاهد حقانیت آن تلقی می‏شود.۵

1.. ر.ک: کمانی، تحلیل روایات تأویلی در قالب یک نظریۀ تفسیری، ص۲۹۲ـ۲۹۵.

2.. رعد: ۳۷.

3.. نمل: ۶.

4.. نساء: ۱۶۶.

5.. ر.ک: زمخشری، کشاف، ج۱، ص۵۹۲؛ ابوحیان، البحر المحیط، ج۴، ص۱۴۰؛ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۴، ص ۲۱۳. ضمناً روایات «مَن أراد العلمَ فَلیُثوِّرِ القرآنَ؛ کسی که خواهان علم است قرآن را شخم بزند. [کنایه از ژرف اندیشی و کاویدن]» (طبرانی، المعجم الکبیر، ج۹، ص۱۳۶؛ هیثمی، مجمع الزوائد، ج۷، ص۱۶۵)(( و «إنَّ القرآنَ لم یَدَع لِقائلٍ مَقالا؛ قرآن برای هیچ کسی جای سخن تازه نگذاشته است.» (هلالی، کتاب سلیم بن قیس، ص۴۶۲) و «وباطِنُهُ عِلمٌ؛ باطن قرآن دانش است.» (کلینی، الکافی، ج۲، ص۵۹۹ و قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج۱، ص۵۳) و «إنَّ فيهِ عِلمَ ما مَضى‏ وعِلمَ ما يَأتي إلى‏ يَومِ القِيامَةِ؛ در قرآن دانش مسائل گذشته و آینده تا قیامت موجود است.» (همان، ج۱، ص۶۰) نیز گویای این نکته هستند که قرآن حاوی علم بی‏کران الهی است، گرچه کتاب علمی با تعریف امروزی نیست بلکه کتاب هدایت است (ر. ک: احقاف: ۳۰؛ جن: ۲؛ سبا: ۶؛ اسراء: ۹).


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
14
  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1793
صفحه از 394
پرینت  ارسال به