مقدمه
قرآن کریم این قابلیت را دارد که همپای نیازها و مطالبات روبه رشد انسانها و حتی جلوتر از آنها، پاسخگوی بشر باشد و معارف فزایندهای را در اختیار او قرار دهد؛ چراکه قرآن تجلی علم بیانتهای الهی برای هدایت مستمر بشر در قالب الفاظ است.۱
صاحب این متن از کتابش تعبیر به «العلم» کرده و فرموده است: (وَ كَذَٰلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَ لَئِنِ ٱتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَمَا جَاءَكَ مِنَ ٱلْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ ٱللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَ لَا وَاقٍ؛۲ و بدین سان آن [قرآن] را فرمانی روشن نازل کردیم، و اگر پس از آن «دانشی» که به تو رسیده [باز] از هوسهای آنان پیروی کنی، در برابر خدا هیچ دوست و حمایتگری نخواهی داشت). همچنین فرمود: (وَإِنَّك لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَکیمٍ عَلِیمٍ؛۳ و حقّاً تو قرآن را از سوی «حکیمی دانا» دریافت میداری) تا بفهماند قرآن از سرچشمه علم و حکمت او نشئت گرفته است. در جایی دیگر نیز میفرماید: (لکِنَِّ اللَّهُ یشْهَدُ بِما أَنْزَلَ إِلَیكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ؛۴ لیکن خدا به [حقانیت] آنچه بر تو نازل کرده است گواهی میدهد [به این شکل که] آن را همراه علم خویش نازل کرده است) که بنا بر یکی از وجوه تفسیری، «أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ» چگونگی شهادت الهی بر حقانیت قرآن را بیان میکند؛ به این معنا که خداوند آیات قرآن را مقرون دریای بیپایان علم خود فروفرستاده است لذا دانش نهفته در این آیات شاهد حقانیت آن تلقی میشود.۵