139
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

مردمی و بی‏ثبات بوده‏اند، با مفهوم منافع ملی و اجتماعی و مسئولیت ملی غریب بوده و به این تجربه رسیده‏اند که باید درآشفتگی روزگار، منافع فردی را به هر چیز دیگری رجحان دهند؛ درصورتی‏که وقتی اهتمام به منافع اجتماعی افزایش یابد، فرد فرد اجتماع نیز از آن منتفع می‎شوند. منافع شخصی برای افراد نفع کوتاه‏مدت دارد و ترجیح منافع اجتماعی، در درازمدت نتیجه می‏دهد، اما جامعه ما کمتر با مفهوم منافع درازمدت آشناست.۱

در این موارد که مشکلات اجتماعی، ریشه تاریخی دارند نمی‏توان راهکار ساده و یک‏خطی ارائه داد و باید در این زمینه فرهنگ‏سازی شود. فرهنگ‏سازی برنامه‏ای درازمدت، همه‏جانبه و فراگیر است که باید توسط دولت و مردم، برنامه‏ریزی شود و در مدتی طولانی اجرایی شود. باید این فرهنگ در میان مردم جا بیفتد که مشکلات دیگران در جامعه، همچون مشکل خود آنها می‏تواند بر زندگی‏شان اثر بگذارد و جامعه‏ای سعادتمند است که عموم افرادش خوشبخت باشند. مردم ما باید به این باور برسند که خوشبختی فرد در یک جامعه منحط شکل نخواهد گرفت و پس از باور به این واقعیت است که می‏توان انتظار داشت منافع عمومی برای مردم اهمیت یابد.۲ بنابراین برای حرکت در جهت پیشرفت و توسعه پایدار، افزون بر ایجاد زیرساخت‏های فنی و اقتصادی، نیازمند تحولی بنیادی در حوزه فرهنگ اجتماعی هستیم.

۳. کوتاه‏نگری

در نگاه کوتاه، ترجیح منافع دیگران نوعی ضرر زدن به خود و قربانی کردن لذت و سود شخصی است و بنابراین دردآور و ناگوار است. کسانی که در دوراهی اجتماعی قرار می‏گیرند نسبت به نقدِ اندک وسوسه می‏شوند، ولی از نسیه بسیار فردا غافل هستند؛ لذا اگر عقل دوراندیش نتواند هنگام انتخاب در دوراهی اجتماعی ایفای نقش کند افراد به سوی ترجیح منافع شخصی حرکت می‏کنند.

1.. روانبخش، مصاحبه با تسنیم، ۱۳۹۲ ش: www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۲/۰۲/۱۴/۵۰۶۹۴/

2.. همان.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
138

جامعه است و بر اساس آنچه در بحث دورراهی اجتماعی گذشت، این مشارکت سازنده جز با ترجیح داشتن منافع جمعی، قابل تحقق نخواهد بود؛ هرچند که این مبنا را ـ با نگاهی دوراندیشانه ـ ابزاری برای تأمین سعادت و رفاه فرد بدانیم. یعنی بازگشت این مبنا را به فردگرایی قلمداد کنیم و برایش اصالت قائل نشویم.

علل غلبه توجه به منافع فردی

پرسش دیگر در اینجا این است که اگر ترجیح با منافع جمعی است، چرا در عمل غالباً مشاهده می‏شود که افراد توجه بیشتری به تأمین منافع فردی دارند تا منافع جمعی. در پاسخ باید گفت به رغم دلایل پیش‏گفته و دیگر دلایل قابل ارائه، آنچه سبب می‏شود برخی در دوراهی اجتماعی جانب منافع شخصی را ترجیح دهند بدین قرار است:

۱. عدم اطلاع یا عدم توجه نسبت به عواقب کلان ترجیح منافع فردی

عدم اطلاع یا بی‏توجهی به بازتاب فردگرایی، عاملی است که اشخاص را در دورراهی انتخاب به سمت ترجیح منافع شخصی و ترک مسئولیت‏های ملی سوق می‏دهد.

اهتمام افسارگسیخته به تأمین نیازهای شخصی، منفعت‏طلبی افراطی و عافیت‏طلبی سبب می‏شود افراد جامعه توجهی به عواقب ترجیح منافع شخصی نداشته باشند و کم‏کم جامعه در مشکلات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرو رود.

افزایش شکاف طبقاتی، افزایش فساد اداری و دولتی، کاهش مشارکت سیاسی، تهدیدات زیست‏محیطی، تورم و گرانی، بیکاری و... از آثار کلان بی‏توجهی اجتماعیِ ناشی از ترجیح منافع شخصی است.

۲. سابقه تاریخی - فرهنگی

پیشینه فرهنگی و تاریخی یک جامعه ممکن است تعلق خاطر آنان را نسبت به مدیریت کلان جامعه و نظام حاکم سلب کند یا آنان را از مشارکت اجتماعی سرخورده نماید و لذا نسبت به منافع جمعی و ملی بی‏تفاوت گرداند.

برای نمونه مردم ایران به دلیل اینکه قرن‏ها گرفتار حکومت‏های استبدادی و بدون پشتوانه

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1919
صفحه از 394
پرینت  ارسال به