دوستان و آشنایان صورت گیرد درحالیکه حتی صرف رفتار درست و انتخاب سبک زندگی صحیح نیز در چشم دیگران امر به معروف و اقدامی فرهنگی است.
خداوند میفرماید: (تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَلَکُمْ ما کَسَبْتُمْ وَلا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا یَعْمَلُونَ؛۱ آن جماعت را روزگار به سر آمد؛ دستاورد آنان برای آنان و دستاورد شما برای شماست؛ و از آنچه آنان میکردهاند، شما بازخواست نخواهید شد).
قرآن در این آیه میگوید پیش از شما امتی بودند که از صحنه خالی شدند و هر چه کردند برای خود کردند و شما نیز امتی هستید که هر چه کنید برای خود کردهاید؛ آنان مسئول کارهای خود هستند و شما نیز مسئول کارهای خود. این سخن یعنی مسئولیت اجتماعی امری همگانی است که هم گذشتگان را شامل میشود و هم نسل امروز را؛ از طرف دیگر، مفهوم فراز (لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا یعْمَلُونَ) این است که همه شما دارای مسئولیت (اعم از فردی و اجتماعی) هستید و باید در برابر آنچه انجام میدادید (اعم از فعل یا ترک) پاسخگو باشید. بنابراین مفهوم عام این فراز بیانگر تعلق مسئولیت اجتماعی به همه افراد جامعه است.
برایناساس مسئولیتپذیری اجتماعی هیچگاه از هیچ کسی سلب نمیشود؛ چراکه هیچ کس فاقد مطلق امکانات نیست و دستکم میتواند از کف مسئولیتپذیری اجتماعی، یعنی گرایش و میل برخوردار باشد.
بنابراین در نگاه وحیانی هر مسلمان باید یک «فاعل اجتماعی» باشد و برای رفع مشکلاتی که بر سر رفاه و سعادت همه جانبه جامعه قرار دارد فعالیت کند خواه یک کارگر ساده باشد، خواه یک پیشهور باشد و خواه معلم، استاد و یا مدیر اقتصادی باشد.
۵. فعلیت سؤال از مسئولیتهای اجتماعی
یکی از ابهاماتی که مسئولیتپذیری اجتماعی با آن روبهروست این است که اشخاص بسیاری به رغم وجود مسئولیتهای اجتماعی، در عمل مورد هیچ بازخواستی قرار نگرفتند؛