121
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

ب - انواع جبرگرایی و نقد آنها

جبری که نافی اختیار و اراده فرد است بنا بر خاستگاه‏های مختلف به انواع گوناگونی تقسیم می‏شود که مهم‏ترین آنها در بحث ما جبر اجتماعی، جبر الهیاتی و جبر روان‏شناختی است؛ چراکه در قلمرو بحث مسئولیت عمدتاً این سه گونه جبر مطرح هستند.

مراد از «جبر اجتماعی» نگرشی است که از سوی برخی جامعه‏شناسان مبنی بر عمل بر اساس مقتضای ساختارهای اجتماعی یا قوانین ثابت اجتماعی، مطرح است.۱

دورکیم۲ (از باورمندان به این گونه جبر) معتقد است هویت فردی افراد، مستقل از جامعه نیست و همه رفتارهای انسان بر اساس جامعه و روابط حاکم بر آن شکل می‏گیرد. از نظر دورکیم انسان دارای یک «خود فردی» و یک «خود اجتماعی» است. خود اجتماعی انسان از ادغام تمایلات، خواسته‏ها، احساسات و عواطف همه افراد جامعه به دست می‏آید و همان روح جامعه است. این روح اجتماعی به قدری قوی است که خود فردی انسان در برابر آن تاب ایستادگی ندارد؛ به نحوی که اگر آنچه جامعه به فرد داده است از وی بستانیم، حیوانی بیش باقی نخواهد ماند.۳ بنابراین از نظر او انسان محصول جامعه است و هیچ استقلالی از خود ندارد؛ بنابراین رفتارهای او مبتنی بر اراده شخصی نیست.۴ البته این سخن ابتدا از پارادوکس داخلی رنج می‏برد؛ چراکه از سویی برای انسان هیچ استقلالی قائل نیست و از دیگر سو خود اجتماعی را ادغام خواسته‏های تک‏تک افراد جامعه می‏داند. افزون بر این آمیزه‏ای از حق و باطل است؛ یعنی اذعان به اثرگذاری جامعه و نقش مؤثر آن بر رفتارهای انسان امری غیرقابل انکار است و حتی گاه سبب تضعیف شدید اراده فرد می‏شود، ولی منجر به نفی اختیارورزی انسان نمی‏شود؛ چراکه با وجود الزام اجتماعی، آدمی می‏تواند از محل زیست اجتماعی خود به جامعه‏ای دیگر کوچ کند.

1.. ر.ک: فصیحی، «قانونمندی جامعه و آزادی»، ص۱۱۰ ـ ۱۱۱.

2.. Emile Durkheim

3.. خواص و همکاران، فلسفه اخلاق، ص۱۲۶ـ۱۲۷؛ دورکیم، فلسفه و جامعه‏شناسی، ص۴۱.

4.. رجبی، انسان‏شناسی، ص۱۷۸.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
120

قرآن در یادکرد داستان حضرت آدم علیه السّلام و همسرش می‏فرماید خداوند به آن دو دستور داد و فرمود: (وَ قُلْنَا يَا آٰدَمُ ٱسْكُنْ أَنتَ وَ زَوْجُكَ ٱلْجَنَّةَ وَ كُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّالِمِينَ؛۱ و گفتیم: ای آدم! تو و همسرت در بهشت جای گیرید و از (نعمت‏های) آن، از هر جا خواهید فراوان بخورید اما به این درخت نزدیک نشوید که از ستمگران گردید).

این آیه نشان می‎دهد که آدم اختیار داشته است؛ وگرنه معنا نداشت نهی شود. همچنین نافرمانی امر الهی توسط آن دو خود دلیل دیگری است بر اختیار و آزادی انسان؛ چراکه اگر آدم اختیاری نداشت، نمی‏توانست نافرمانی کند و اگر در «نافرمانی» مجبور بود، صدور فرمان از سوی خداوند لغو بوده است.

۵. امتحان‏های الهی۲

از جمله مهم‏ترین اهداف آزمون و امتحان‏های الهی، روشن ساختن باطن افراد است تا مبنایی برای پاداش و کیفر واقع شود. قرآن کریم در این باره می‏فرماید: (إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلی الْأَرْضِ زِینَةً لهَّا لِنَبْلُوَهُمْ أَیهُّمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛۳ در حقیقت، ما آنچه را که بر زمین است، زیوری برای آن قرار دادیم، تا آنان را بیازماییم که کدام یک از ایشان نیکوکارترند).

آزمون‏ها که با شرایط عادی زندگی متفاوت‏اند، زمینه‏ای است که نحوه عملکرد افراد سنجش شود تا متناسب با آن، مورد تشویق یا تنبیه قرار گیرند؛ وگرنه سنجش لغو خواهد بود.

حال اگر آدمی در عملکرد خود اختیاری نداشته باشد و مقهور و مجبور باشد، آزمودن او به قصد پاداش و کیفر معقول نخواهد بود؛ چراکه او در نتیجه این آزمون نقشی ندارد که مستحق پاداش یا کیفر باشد. لذا سنجش انسان‏ها زمانی معقول است که فرد، مختار و آزاد باشد و قدرت انتخاب داشته باشد.

1.. بقره: ۳۵.

2.. ر.ک: رجبی، انسان‏شناسی، ۱۳۹۴ش، ص۱۷۱.

3.. کهف: ۷.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1878
صفحه از 394
پرینت  ارسال به