قرآن کریم عوامل انگیزشی مسئولیتپذیری اجتماعی را به سه دسته امیال، اعتقادات و اهرمهای بیرونی نظیر تشویق، تهدید، الگودهی و فشاراجتماعی تقسیم میکند و این میفهماند که اگر بخواهیم نرخ مسئولیتپذیری اجتماعی را بالا ببریم باید روی تقویت این عوامل سرمایهگذاری کنیم.
از نگاه وحیانی کسانی که با عافیتطلبی و تنآسایی نسبت به انجام مسئولیتهای اجتماعی خود کوتاهی میکنند، نهتنها از این کارگاه انسانسازی بیبهره میمانند، بلکه با فرصتسوزی، عمر و سرمایه وجودی خود را هدر میدهند؛ چراکه هر لحظه از این سرمایه کاسته میشود. در عین حال افراد دارای مسئولیتپذیری اجتماعی، خیرات را سرازیر جامعه خود میکنند. این افراد هستند که سبب برخورداری و صلاح همگان میشوند، راه سعادت همگان را هموار میکنند؛ جامعه خود را سرافراز و متنعم میسازند و از بدبختی و ذلت رها میکنند. لذا بزرگترین هدیهها را این افراد به جامعه خود اهدا میکنند.
همچنین از نگاه قرآن یکی از شاخصهای مهم برای دینداری واقعی میزان مسئولیتپذیری اجتماعی افراد است. اهل ایمان، دارای تعهد و احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت و نیاز دیگر مؤمنان هستند؛ چنانکه سکوت و بیاعتنایی در عرصههای اجتماعی، دور از ساحت اهل ایمان است. بنابراین بیاعتنایی نسبت به مسئولیتهای اجتماعی ایمان ناقصی را آدرس میدهد.
قرآن کریم درجاتی را برای مسئولیتپذیری اجتماعی مطرح میکند که هر چه جلوتر میرود پرهزینهترین و در عین حال تأثیرگذارتر خواهد بود. این مراتب عبارتاند از:
۱. محبت و گرایش قلبی به مسئولیتهای اجتماعی که همگان قدرت بر آن خواهند داشت و پایه مراحل بعدی را خواهد گذاشت. البته روشن است که این درجه محصول ایمان و آگاهی است؛
۲. اقدام زبانی که عمده مسئولیتهای اجتماعی را در بر میگیرد و دستکم به فرهنگسازی عمومی کمک میکند و زمینه لازم را برای اقدامات عملی فراهم میآورد؛
۳. اقدام عملی که گاه به شکل حضور و مشارکت اجتماعی، گاه در قالب تأمین مالی و