تحریک و تشویق دیگران به مسئولیتپذیری است.
این مرتبه گرچه هزینه کمتری از مرتبه اقدام عملی دارد ولی گاه به جهت روشن نبودن اهمیت آن مورد غفلت واقع میشود؛ درحالیکه اگر تبلیغ و تشویق از سوی کسی انجام گیرد که پیشتر اقدام عملی را صورت داده است، نتایج گستردهتری از مراتب پیشین دارد. تحریک دیگران سبب چند یا چندین برابر شدن اقدامکنندگان میگردد.
در عین حال باید توجه داشت کسی که تشویق به مسئولیتپذیری میکند باید دارای اقدام عملی باشد وگرنه سخن او نهتنها تأثیری ندارد بلکه بازتابی منفی نیز به همراه خواهد داشت. از همین رو نیز این مرتبه بعد از اقدام عملی قرار میگیرد.
قرآن کریم یکی از عوامل گرفتاری و نابسامانی اقتصادی را عدم تشویق دیگران به مسئولیت رفع گرسنگی میشمارد و به هنگام شمارش دلایلی که سبب کاهش رفاه میشود، میفرماید: (وَلا تَحَاضُّونَ عَلی طَعامِ الْمِسْکینِ؛۱ و یکدیگر را بر اطعام مستمندان تشویق نمیکنید).۲
شبیه همین معنا نیز در آیهای که عوامل کیفر شخص جهنمی بیان شده است، ملاحظه میشود. خداوند میفرماید: (وَلا یَحُضُّ عَلی طَعامِ الْمِسْکینِ؛۳ و هرگز مردم را بر اطعام مستمندان تشویق نمینمود).
بنابراین میتوان از اطعام نیازمندان الغای خصوصیت کرد و گفت از نگاه قرآن یکی از مراتب مسئولیتپذیری اجتماعی، تحریک دیگران به ایفای تکالیف اجتماعی است که میتوان از آن به «مسئولیتپذیری اجتماعی غیرمستقیم» تعبیر نمود.۴