در نمونه دیگر حضرت ابراهیم علیه السّلام در برابر جامعه مشرک خود به همگان اعلام نمود: (یا قَوْمِ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ؛۱ ای قوم من، من از آنچه [برای خدا] شریک میسازید بیزارم).
در این آیه شاهد اظهار برائت آشکار از منکر در برابر کل جامعه هستیم. این اقدام زبانی یکی از مراتب مسئولیتپذیری اجتماعی است؛ بهویژه برای خواص جامعه که سخنان آنان از برد تبلیغی بیشتری برخوردار است. چنانکه قرآن درباره حضرت لوط نیز میفرماید که به اشخاص بدکار قوم خود گفت: (إِنِّى لِعَمَلِكُم مِّنَ ٱلْقَالِينَ؛۲ من دشمن کردار شمایم). حضرت لوط اعلام میکند من پیوسته به رفتار شما اعتراض میکنم و با آن دشمنی میکنم و دست از مبارزه تبلیغاتی و فرهنگی برنمیدارم.
این نمونههای قرآنی نشان میدهد که باید به شکل زبانی به مسئولیتهای اجتماعی اقدام کرد هرچند منکر در مقیاس یک جامعه باشد و ما یک نفر باشیم. اهمیت این مرتبه از آنجاست که اقدام زبانی به مسئولیتهای اجتماعی، دستکم به فرهنگسازی عمومی کمک میکند و زمینه لازم را برای اقدامات عملی فراهم میکند.
۳. اقدام عملی
از مراتب مسئولیتپذیری اجتماعی اقدام عملی است و شامل عمده تکالیف اجتماعی میگردد. اقدام عملی گامی جلوتر از اقدام زبانی است. در این مرتبه شخص ضمن انجام سطحی عمیقتر از مسئولیت اجتماعی، با زبانِ عمل - که زبانی تأثیرگذارتر است - به فرهنگسازی عمومی نیز کمک میکند.
برای نمونه تکالیفی نظیر حمایت از اقشار ضعیف، احسان به خویشان، حفظ اتحاد، حل تنشهای اجتماعی و خانوادگی، هدایت گمراهان، حمایت از مرزهای اعتقادی، جهاد، تشکیل حکومت، همیاری در کارهای خیر، مشارکت در امور سرنوشتساز و... هم قابلیت اقدام زبانی را دارند و هم قابلیت اقدام عملی.
اقدام عملی گاه به حضور و مشارکت اجتماعی، گاه به تأمین مالی و ایجاد زیرساختهای