نیاز تسکین رنج خود از طریق تسکین رنج دیگری باشد. گفتنی است این کشش درونی در ارتباط با خویشاوندان و قومیت از قوت بیشتری برخوردار است.
خداوند در سورههای مختلف از کسانی یاد میکند که حس خیرخواهیشان نسبت به دیگران آنان را وادار نمود به ارشاد و راهنمایی جامعهٔ خود بپردازند و گاه در این مسیر دچار سختیهایی شوند و حتی گاه تا نثار جان خود پیش روند.۱
قرآن کریم درباره مسئولیتپذیری حبیب نجار میفرماید: (وَجَاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی قَالَ یا قَوْمِ اتَّبِعُواْ الْمُرْسَلِینَ؛۲ و از دورترین جای شهر مردی شتابان آمد؛ گفت: ای قوم من، از این فرستادگان پیروی کنید). تعبیر «یا قَومِ» یعنی ای همشهریان من، ای هموطنان من، ای هممیهنان من و نشان میدهد یکی از انگیزههای درونی احساس مسئولیت اجتماعی، دلسوزی و خیرخواهی برای جامعه است؛ چون این تعبیر کاشف از دلسوزی حبیب نجار است.
این تعبیر درباره دیگر الگوی مسئولیتپذیری اجتماعی در قرآن یعنی مؤمن آلفرعون۳ و جنیانی که پس از شنیدن قرآن به سوی قوم خویش بازگشتند و آنان را به قرآن و ایمان دعوت کردند۴ نیز آمده است. قرآن کریم درباره مؤمن آلفرعون میفرماید: (وَقالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکتُمُ إِیمانَهُ أ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ یقُولَ رَبِّی اللَّهُ... یا قَوْمِ لَکُمُ الْمُلْك الْیَوْمَ ظاهِرِینَ فِی الْأَرْضِ فَمَنْ یَنْصُرُنا مِنْ بَأْسِ اللَّهِ إِنْ جاءَنا... وَیا قَوْمِ إِنِّی أَخافُ عَلَیکُمْ یَوْمَ التَّنادِ؛۵ و مردی مؤمن از خاندان فرعون که ایمان خود را نهان میداشت، گفت: آیا مردی را میکشید که میگوید: پروردگار من خداست؟... ای قوم من، امروز فرمانروایی از آنِ شماست [و] در این سرزمین مسلطید، و [لی] چه کسی ما را از بلای خدا - اگر به ما برسد - حمایت خواهد کرد؟... و ای قوم من، من بر شما از روزی که مردم یکدیگر را [به یاری هم] ندا درمیدهند، بیم دارم).