محیط زیست فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی خود را اداره نمیکند. بنابراین خود از ناهنجاریهای آن رنج خواهد برد و دچار فتنههایی میشود که فرمود: (وَٱتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً؛۱ و از فتنهای که تنها به ستمکاران شما نمیرسد بترسید).
۲. تأمین حیات جامعه با مسئولیتپذیری اجتماعی
هر جامعهای نیازمند شرایطی است تا افراد درون آن احساس نشاط، بالندگی، عزت نفس و خوشبختی کنند. این شرایط در پناه مسئولیتپذیری اجتماعی به دست میآید.
افراد دارای مسئولیتپذیری اجتماعی خیرات را سرازیر جامعه خود میکنند. این افراد هستند که سبب برخورداری و صلاح همگان میشوند؛ راه سعادت همگان را هموار میکنند؛ جامعه خود را سرافراز و متنعم میسازند و از بدبختی و ذلت رها میکنند. لذا بزرگترین هدیهها را این افراد به جامعه خود اهدا میکنند.
مساق به عنوان سفارش اجتماعی خداوند، تأمینکنندهٔ حیات اجتماعی است و مصداقی از آیه (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُم؛۲ ای کسانی که ایمان آوردهاید، چون خدا و پیامبر، شما را به چیزی فرا خواندند که به شما حیات میبخشد، آنان را اجابت کنید) تلقی میشود.
از دیگر سو ترک مساق سبب فساد و مرگ جامعه میشود. خداوند در سوره رعد در آیات ۲۱ تا ۲۵ دو گروه با ایمان و بیایمان را مقابل هم قرار میدهد و برای هر دسته سه شاخص اصلی بیان میکند.
در شاخص سوم در برابر رفتارهای نیکویی همچون انفاق پنهانی و آشکارا و دفع بدرفتاریها با خوشرفتاری،۳ فساد غیرمؤمنان در زمین را قرار میدهد و میفرماید: (وَیفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ)۴ تا این نکته را یادآور شود که سعادت و سلامت جامعه در گرو انجام