63
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

موقعیت آن‏گونه رفتار کنند».۱

ازآنجاکه این ضابطه امری وجدانی و فطری است، قرآن کریم آن را پیش‎فرض گرفته است و بر اساس آن به ترغیب رفتار ایدئال در برابر دیگران،۲ اجتناب از رفتار نادرست در تعامل به دیگران۳ و کیفیت‏بخشی به کمک‏های نوع‏دوستانه۴ فرمان داده است. بنابراین در نگاه وحیانی توجه به این قاعده سبب تقویت مسئولیت‏پذیری اجتماعی و نادیده گرفتن آن سبب کاهش نرخ مسئولیت‏پذیری اجتماعی می‏گردد.

در داستان افک و توطئه منافقان برای بردن آبروی پیامبر صلی الله علیه و آله، عده‏ای از مسلمانان ساده‏لوح، نقشه منافقان را تکمیل کردند و در مسیر شایعه‏پراکنی گام برداشتند. این کار آنان سبب شد برخی مؤمنان از باب تنبیه، قسم یاد کردند به کسانی که در آن جریان گنهکار بودند کمک مالی نکنند؛ اما خداوند می‏فرماید: (وَ لَا يَأْتَلِ أُوْلُوا ٱلْفَضْلِ مِنكُمْ وَ ٱلسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُولِى ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْمَسَاكِينَ وَ ٱلْمُهَاجِرِينَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ لْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ ٱللَّهُ لَكُمْ؛۵ و سرمایه‏داران و توانگران از شما نباید سوگند یاد کنند که به خویشاوندان و مستمندان و مهاجران در راه خدا چیزی ندهند و باید عفوکنند و چشم بپوشند. آیا دوست نمی‏دارید که خداوند شما را بیامرزد؟)

خداوند می‏فرماید باید درباره کسانی که فریب خوردند و بازیگردان اصلی نبودند انصاف رعایت شود. آنان را ببخشید و کمک‏های نوع‏دوستانه خود را از آنان دریغ نکنید. همان‎گونه با آنان رفتار کنید که دوست دارید خداوند با شما رفتار کند. آیا دوست ندارید خداوند از سرگناهان شما درگذرد؟ پس شما هم از آنان گذشت کنید.

در آیه‏ای دیگر نیز خداوند دقیقاً از اصل «خود را در جای دیگران دیدن» استفاده می‏کند

1.. صادقی و خوانساری، «دیگرگروی اخلاقی: منظری قرآنی»، ص۲۷ ـ ۲۸.

2.. نور: ۲۲.

3.. مطففین: ۱ ـ ۳.

4.. بقره: ۹۲ و ۲۶۷.

5.. نور: ۲۲.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
62

مطلوب نیست؛ چنان‎که بدون حل تنش‏های اجتماعی و خانوادگی و... نمی‏توان انتظار جامعه‏سازی همگانی را داشت.

قرآن کریم از سویی در آیات متعدد انواعی از مسئولیت‏های اجتماعی را مستقیم و غیرمستقیم بیان کرده است و از دیگر سو کسانی را که با آیات قرآن به شکل گزینشی برخورد می‏کنند به‎شدت نکوهش کرده است و آنها را مستحق عذاب می‏داند و می‏فرماید: (كَمَا أَنزَلْنَا عَلَى ٱلْمُقْتَسِمِينَ * ٱلَّذِينَ جَعَلُوا ٱلْقُرْءَانَ عِضِينَ؛۱ همچنان‏که (عذاب را) بر بخش‏کنندگان فرو فرستادیم. آنان که قرآن را چند پاره کردند). در ادامه خداوند می‏فرماید: «پس به پروردگارت سوگند که از همه آنان خواهیم پرسید از آنچه انجام می‏داده‏اند».۲

همچنین خداوند پس از بیان هشت پیمان اجتماعی و دو پیمان فردی با بنی‏اسرائیل، مسئولیت‏گریزی آنها را نکوهش می‏کند و می‏فرماید: (أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَتَکفُرُونَ بِبَعْض؛۳ آیا شما به پاره‏ای از کتاب ایمان می‏آورید، و به پاره‏ای کفر می‏ورزید؟)

جالب است که در هر دو آیه بالا، این نکوهش در ارتباط با مسئولیت‏پذیری اجتماعی مطرح شده‏اند تا نشان داده شود مسئولیت‏پذیری اجتماعی شبکه‏ای یکپارچه و بسته‏ای واحد است؛ چنان‎که خداوند از ما می‏خواهد به همه پیمان‏هایمان اعم از نوشته و نانوشته عمل کنیم.۴ حتی فراتر از این، کل آموزه‏های دینی در تمامی ابعاد حالت به‏هم‏تنیده و مجموعه و شبکه‏ای دارند و این امری فراگیر در سرتاسر دین اسلام است.

۱۳. تأکید بر اصل «خود را جای دیگران دیدن» در مساق

ضابطه طلایی۵ نامی مشهور برای اصلی است مشترک میان بسیاری از ادیان و فرهنگ‏ها که می‏گوید: «در هر موقعیتی تنها آن‏گونه با دیگران رفتار کن که دوست داری دیگران با تو در آن

1.. حجر: ۹۰ و ۹۱.

2.. حجر: ۹۲ و ۹۳.

3.. بقره: ۸۵.

4.. مائده: ۱.

5.. Golden Rule

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2141
صفحه از 394
پرینت  ارسال به