39
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

۲. مسئولیت‏پذیری

وقتی انسان نسبت به تکالیف فردی خود اهتمام داشته باشد و مثلاً در حفظ سلامتی خود کوشا باشد، برای رشد و ترقی استعدادهای خود تلاش کند، تکالیف شرعی را که جنبه فردی دارد انجام دهد و از خطرات فردی بپرهیزد، دارای مسئولیت‏پذیری فردی است۱ و هر گاه نسبت به تکالیفی که جامعه از او انتظار دارد و منفعت عمومی را تأمین می‏کند اهتمام داشته باشد، دارای مسئولیت‏پذیری اجتماعی است.

با این همه برخی مسئولیت‏پذیری به شکل مطلق را به نوع دوم اختصاص داده‏اند و هنگام تعریف «مسئولیت‏پذیری» تنها به بعد اجتماعی آن توجه دارند.۲

مرگلر۳ و همکاران (۲۰۰۷م) مسئولیت‏پذیری را توانایی نظم دادن به تفکرات، احساسات و رفتارِ همراه با اراده، برای در نظر گرفتن خود به عنوان مسئول انتخاب‏هایی که انجام می‏دهند و پیامدهای فردی و اجتماعی آنها تعریف کرده‏اند.۴ همچنین در تعریف مسئولیت‏پذیری گفته شده که فرد بتواند تعهداتی را که بر عهده دارد انجام دهد.۵

بنابراین مسئولیت‏پذیری یکی از ویژگی‏های مثبت فکری و رفتاری افراد است که شخص را وادار می‏کند در برابر رفتار و انتخاب‏های خود و نتایج آنها خود را مسئول بداند؛ پس به گونه‏ای رفتار کند که مورد مؤاخذه و نکوهش قرار نگیرد. لذا چنین شخصی هم وظیفه‏شناس است و به وظایف و مسئولیت‏های خود اهتمام دارد و هم از وجدان‏کاری برخوردار است و در انجام وظایف و تکالیف به نحوه شایسته عمل می‏کند و کوتاهی و تنبلی روا نمی‏دارد.

1.. ر.ک: طالبی و خوشبین، «مسئولیت‎پذیری اجتماعی جوانان»، ص۲۱۰.

2.. ر.ک: مرادی و همکاران، «بررسی رابطه بین استفاده از رسانه‎های جمعی و مسئولیت‎پذیری جوانان»، ص۹۸؛ بادسار و قاسمی، «بررسی نقش دینداری بر مسئولیت‎پذیری اجتماعی دانشجویان»، ص۱.

3.. Mergler

4.. به نقل از سبحانی‏نژاد و آب‏نیکی، «بررسی میزان توجه به مولفه‏های مسئولیت‎پذیری اجتماعی در محتوای برنامه درسی دوره متوسطه»، ص۶۱.

5.. خواجه‏نوری و همکاران، «رابطه سبک زندگی و مسئولیت‎پذیری فردی و اجتماعی»، ص۲۰.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
38

مسئولیت قبل از اقدام به تکالیف وجود دارد و سبب اقدام به آن می‏گردد. مراد از مسئولیت پسینی یعنی مسئولیت نسبت به گذشته و پاسخ‏گویی نسبت به اقدام یا عدم ‏اقدامی که مربوط به گذشته می‏شود.۱

ب - معنای حاصل مصدری

مسئولیت به معنای حاصل مصدری عبارت است از امری که فرد نسبت به آن باید پاسخگو باشد، و از او درباره آن پرسش می‏شود. مسئولیت در این معنا، دو معادل دارد: یکی وظیفه و تکلیف۲ و دیگری شغل، منصب و پست.۳ معنای دوم، مسبوق به حق انتخابِ مسئولیت است و شخص آزاد است آن را قبول کند یا رد نماید، اما بعد از قبولِ این مسئولیت اختیاری، مسئولیت‏هایی اجباری (وظایف و تکالیف) متوجه او می‏شود.

گفتنی است «مسئولیت» (در هر دو معنای مصدری یا حاصل مصدری) ملازم قوه‏ای سؤال‏کننده است که مقوّم آن است و مسئولیت را ایجاد می‏کند. اگر هیچ نیرویی قدرت سؤال از انسان را نداشته باشد، مسئولیت به وجود نمی‏آید. البته لازم نیست این قدرت سؤال‎کننده همیشه بیرونی باشد، ولی وجود آن برای مفهوم پیداکردن مسئولیت ضروری است.

تنوع مسئولیت از آن روست که سؤال‏کننده (سائل) و مسئولیت‏خواه (مطالبه‏گر)، یا خدا و دین است که از آن به مسئولیت الهی و دینی تعبیر می‏شود؛ یا وجدان و فطرت آدمی است که از آن به مسئولیت اخلاقی یاد می‏شود. همین‎طور گاه انسان نسبت به خویشتن خویش، مسئولیت‏هایی دارد که آن را مسئولیت فردی می‏خوانند و یا خواهان، قانون است و سرانجام گاه خواهان و سؤال‏کننده اجتماع و جامعه است.۴

1.. ر.ک: زیمرمن، مجموعه مقالات فلسفه اخلاق برگرفته از دایرة المعارف لارنس بکر، ج۱، ص ۹۷.

2.. duty
نظیر: «ما در برابر فقرا مسئولیت داریم». تکالیف یک فرد عبارت است از اموری که انتظار می‏رود او به سبب موقعیت خاصی که در آن قرار گرفته، انجام دهد. (مادرسیل، دانشنامه فلسفه اخلاق، ص۳۰۷). بنابراین منظور از تکالیف اجتماعی در این نوشتار اعم از واجبات شرعی که جنبه اجتماعی دارند است و شامل مستحبات شرعی که جنبه اجتماعی دارند نیز می‏شود.

3.. نظیر: «مسئولیت وزارت به او سپرده شد».

4.. وطن دوست، مسئولیت‎پذیری و مسئولیت گریزی، ص۱۱.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2111
صفحه از 394
پرینت  ارسال به