349
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

می‏گیرد در جذب آنان به اسلام مؤثر است. بنابراین جا دارد یک مقاله مستقل درباره این موضوع نگاشته و جوانب آن بیشتر کاویده شود؛

امروزه برخی کارکردهای حمایتی مسئولیت‏های اجتماعی نوع‏دوستانه در قالب بیمه‏های عمر، حوادث، خرید جهیزیه، پرداخت اقساط وام و... برای افراد جامعه قابل خرید است؛ اما این بیمه‏ها در مقایسه با مسئولیت‏های اجتماعی، محدود و هزینه‏بر هستند. لذا به نظر می‏رسد می‏توان درباره رابطه بیمه و مسئولیت‏پذیری اجتماعی نوع‏دوستانه افراد، پژوهش مستقلی را سامان داد؛

در بررسی مسئولیت‏های اجتماعی قرآنی روشن شد که برخی از این مسئولیت‏ها جنبه برون‏مرزی دارند و مختص به جوامعی خارج از جامعه جغرافیایی شخص مسئولیت‏پذیر می‏شوند. بررسی و تحلیل جداگانه این موارد می‏تواند موضوع مفیدی برای نگارش یک مقاله باشد.

ج - پیشنهادهای عملیاتی و ترویجی

با توجه به سبک قرآن که برخی آموزش‏ها درباره مسئولیت‎پذیری را در قالب داستان و ارائه صحنه‏های تاریخی بیان کرده است، تألیف کتاب‎های داستان کودکانه برای تقویت مسئولیت‏پذیری اجتماعی فرزندان پیشنهاد می‏شود؛

اعطای «نشان عالی مسئولیت‏پذیری اجتماعی» به فعالان اجتماعی یا افرادی که در این زمینه عملی شاخص انجام داده‏اند؛ چنان‎که خداوند با یادکرد از مسئولیت‏پذیران اجتماعی مدال افتخاری به آنان بخشیده است؛

مباحث همین کتاب به شکل ترویجی، ساده‌شده و مختصر در اختیار عموم قرار گیرد؛

کتابی به معرفی برترین فعالان اجتماعی و اقدامات دیگرخواهانه آنان، از ادیان و اقوام و کشورهای مختلف بپردازد تا سبب ترویج مسئولیت‏پذیری اجتماعی گردد؛ چراکه الگوسازی در این زمینه مورد تأکید و اهتمام قرآن است و نقش بسیار سازنده‏ای خواهد داشت؛

منشور مسئولیت‏های اجتماعی از نگاه قرآن به عنوان اساسنامه زندگی اجتماعی تبدیل به یک سند بالادستی شود و مورد اهتمام بخش‏های مختلف فرهنگ و رسانه قرار گیرد و


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
348

آنهاست خداوند راه‏هایی برای تسهیل این دسته از مسئولیت‏ها پیش‏بینی کرده است. لذا «روش‏های قرآن برای تسهیل اقدام به مسئولیت‏های مبارزاتی» در حد یک مقاله قابلیت پژوهش مستقل را داراست. گفتنی است که این موضوع خود نشان می‏دهد در الگوی جامع قرآنی، لازم است تنها به وضع تکالیف اجتماعی نپردازیم، بلکه با درک ظرفیت انسانی، زمینه عملیاتی شدن و تسهیل اقدام نیز فراهم شود. جالب است که در آیه ۲۱۶ بقره ابتدا شاهد برخورد همدلانه و سپس برخورد اقناعی هستیم؛

رابطه و نسبت «اخلاق اجتماعی» با «مسئولیت‎پذیری اجتماعی» جای کار و پژوهش مستقل، در قالب یک مقاله را دارد؛

راه‏ شناخت اولویت‏ها در انجام مسئولیت‏های اجتماعی و ملزومات آن، نیز بحث مهم و کاربردی است که می‏توان در قالب یک مقاله به آن پرداخت و فروض مختلف و جوانب متعدد این بحث را کاوید؛

«پیوست فرهنگی» انواع کلی مسئولیت‏های اجتماعی که بیانگر ملزومات اخلاقی مسئولیت‏پذیری اجتماعی است را می‏توان ضمن یک پایان‏نامه بررسی و عرضه نمود؛

شاخص‏های اندازه گیری نرخ مسئولیت‎پذیری اجتماعی موضوع کاربردی و جالبی است. شاید بتوان به عوامل انگیزشی، به عنوان متغیرهای مؤثر در مساق نیز نگاه کرد؛

با توجه به کارکردهای خرد و کلان مسئولیت‏پذیری اجتماعی قرآن، می‏توان گفت: نقش مسئولیت‏پذیری اجتماعی قرآنی در تحقق «تمدن نوین اسلامی» جای پژوهش و نگارش یک پایان‏نامه را داراست؛

چنان‏که در مسئولیت‏های نوع‏دوستانه گذشت، کمک به درراه‏ماندگان از مسئولیت‏هایی است که می‏تواند منجر به تأسیس یک مرکز مردم‏نهاد برای ارائه «بیمه مسافرتی رایگان» در جوامع اسلامی گردد. این ظرفیت اسلامی هم ثمرات اقتصادی به همراه خواهد داشت و سبب رونق صنعت گردشگری در جوامع اسلامی خواهد شد و هم ثمرات فرهنگی و تبلیغی؛ چراکه با افزایش گردشگران، غیرمسلمانان بیشتری مستقیماً با فرهنگ و جامعه اسلامی آشنا می‏شوند؛ ضمن اینکه وقتی بدانند این خدمت رایگان به دستور قرآن انجام

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2203
صفحه از 394
پرینت  ارسال به