نکته مهم این است که عزت، پیشرفت، استقلال، وحدت، آرامش، قانونمداری و دیگر استاندارهای یک جامعه مطلوب همگی در سایه تأمین نیازهای ششگانه بالا به دست میآیند. با توجه به این نکته میتوان از این ایده پرده برداشت که مسئولیتهای اجتماعی قرآنی در نهایت به دنبال تأسیس جامعه مطلوب قرآنی یا همان آرمانشهر قدسی هستند.
البته این بخش را میتوان به گونه دیگری نیز تحلیل کرد و گفت هر قسم از مسئولیتهای اجتماعی یک «حلقه حمایتی» برای افراد جامعه فراهم میسازد تا زندگی بهتری در کنار همدیگر داشته باشند. این حلقههای حمایتی عبارتاند از: ۱. رفاه نسبی، ۲. همبستگی اجتماعی، ۳. فرهنگ مترقی، ۴. فضای مطلوب اجتماعی، ۵. نظام اسلامی، ۶. امنیت.
این حلقهها از سادهترین نیازها (نیازهای مادی و معیشتی) تا نیازهای روانی، اعتقادی، علمی و مدیریتی افراد جامعه را فراهم میکند. بنابراین در این مدل جزئی (مدل حلقههای حمایتی)، تکالیف اجتماعی ابزارهایی هستند برای رفع نیاز به نظام سیاسی، آسایش، امنیت، عدالت، روابط اجتماعی سالم و رفاه نسبی با تلاش عمومی.
۳. استیفای حقوق افراد جامعه
«مساق» همزمان که آسیبهای اجتماعی و نیازهای کلان جامعه را پوشش میدهد به نیازهای جزئی اما مشترک فرد فرد جامعه نیز توجه دارد و تأمین آنها را نیز در دستور کار دارد.
نیازهایی که مسئولیتهای اجتماعی ناظر به آنها هستند عبارتاند از: ۱. همسر، ۲. همبستگی خانوادگی، ۳. کرامت، ۴. محیط زیست سالم، ۵. حامی اقتصادی، ۶. در دسترس بودن غذای کافی یا امنیت غذایی، ۷. تأمین نقدینگی ضروری یا دریافت قرضالحسنه، ۸. آرامش اجتماعی، ۹. آرامش روانی، ۱۰. امنیت آبرویی، ۱۱. هدایت، ۱۲. عدالت، ۱۳. حکومت مقتدر، ۱۴. مدیریت کلان مطلوب، ۱۵. امنیت جانی، ۱۶. آزادی. البته این موارد اهم نیازهایی هستند که از مساق قابل استنباطاند؛ لذا قابل افزایشاند و چهبسا بتوان آنها را به بیست مورد نیز رساند.
۴. استیفای حقوق معنوی مسئولیتپذیران
چنانکه در مباحث مقدماتی مطرح شد، یکی از فلسفههایی که در پس مساق نهفته، پرورش