احکامی که صادر میکند تخطی کند.۱
به هر حال فرمانبرداری از پیشوای الهی جامعه در آیات فراوانی مورد مطالبه و تنبه واقع و به طرق مختلف بیان شده است و جالب آنکه همگی در شمار آیات مدنی هستند.۲
در آیات مکی درباره اطاعت و فرمانبری از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله سخنی نیامده است؛ درحالیکه اطاعت از دستورها پیامبر در مکه نیز لازم بوده، ولی زمانی که ایشان عملاً در مدینه مدیریت جامعه را در دست میگیرند و شیوهای جدید برای اداره جامعهای که پیشتر به شکل قبیلهای اداره میشد، تاسیس میکنند، بر اطاعت از ایشان تصریح و تأکید میشود تا این پیام را برساند که لازم است از دستورهای زمامدار حکومت اسلامی اطاعت شود.
البته تبعیت از پیامبر در آیات مکی نیز آمده است۳؛ اما تبعیت (به معنای پیروی) غیر از اطاعت (به معنای فرمانبری) است.۴
به هر حال در آیات مدنی شاهد سه گونه تعبیر درباره لزوم اطاعت از امام جامعه اسلامی هستیم که در نوع خود منحصر به فرد است و اهمیت این مسئولیت را گوشزد میکند:
الف - تعابیر ایجابی
در شمار متعددی از آیات به شکل صریح نسبت به اطاعت از امام و ولی جامعه اسلامی امر شده است. از جمله در یک نمونه بسیار روشن خداوند فرموده است: (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ؛۵ ای کسانی که ایمان آوردهاید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید).
در این آیه خداوند افراد جامعه ایمانی را به اطاعت از خداوند و اطاعت از پیامبر۶ و اولیای امر مکلف میسازد. با توجه به الزام به فرمانبرداری مطلق از اولیالامر، اولیای امر