271
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

کسی امام جامعه باشد که افزون بر ویژگی‏های متداول مدیریت کلان (همچون درایت، شجاعت، خردورزی و...) بیشتر از همه افراد جامعه به سیره و منش معصومان علیهم السّلام معرفت و التزام عملی داشته باشد و روشن است که مصداق چنین افرادی تنها در میان عالمان دینی طراز اول که متصف به درایت، شجاعت و قدرت مدیریت هستند، یافت می‏شود و در صحنه عمل وقتی فقیهی جامعِ این شرایط، مسئولیت رهبری جامعه را به دوش گرفت، تکلیف از دیگران ساقط می‏شود.۱

امامان شیعه خود نیز برای شرایط غیبت، نایبان عامی را در نظر گرفته‏اند و فقهای دارای شرایطی خاص را جانشینان خویش معرفی کردند که دست‎کم مؤید دلیل نقلی - عقلی بالا هستند. از امام صادق علیه السّلام روایت شده که به عمر بن حنظله فرمود: (مَنْ کانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَی حَدِیثَنَا وَنَظَرَ فِی حَلَالِنَا وَحَرَامِنَا وَعَرَفَ أَحْکامَنَا فَلْیرْضَوْا بِهِ حَکَماً فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیکُمْ حَاکِماً؛۲ کسی از شما شیعیان که حدیث ما را روایت کند و نظری در حلال و حرام ما داشته باشد و احکام ما را بشناسد، به حَکمیت او راضی شوید؛ چراکه من او را بر شما حاکم قرار داده‏ام).

همچنین از امام زمان رحمه الله روایت شده که فرمود: «وَأَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیکمْ؛ اما در رخدادهایی که پیش می‏آید، به راویان احادیث ما مراجعه کنید، که آنان حجت من بر شمایند، و من حجت خدا بر شمایم».۳

بنابراین در زمان کنونی (که امام معصوم اداره جامعه را در دست ندارد) فقیه جامع‏الشرایط و مبسوط الید ولیّ و امام الهی جامعه تلقی می‏گردد؛ البته بر اساس این روایات اطاعت از رهبری جامعه در زمان غیبت، در واقع اطاعت از فقاهت است نه اطاعت از شخص، و ولایت فقیه در واقع ولایت فقاهت است؛ لذا خود فقیه نیز حق ندارد از

1.. ر.ک: جوادی آملی، ولایت فقیه، ص۱۸۶.

2.. کلینی، کافی، ج۱، ص۶۷ و ۷، ص۴۱۲؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۲۱۸.

3.. ابن‏بابویه، کمال‏الدین، ج۲، ص۴۸۴؛ طوسی، الغیبه، ص۲۹۱؛ برای مطالعه بیشتر، ر.ک: جوادی آملی، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، ص۱۷۸ - ۱۸۳ و ۲۲۲ - ۲۲۴.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
270

مدیریتی است که در رأس آن فرستاده الهی یا جانشین او قرار دارد؛ لذا باید همگان تلاش کنند تا چنین سیستمی تشکیل و مستحکم گردد.

۳. فرمان‏برداری از پیشوایان الهی جامعه

سومین مسئولیت اجتماعی در قلمرو حکومت و اداره جامعه، اطاعت از امام و ولی جامعه اسلامی است که گواهی بر ولایت‏پذیری افراد جامعه نیز تلقی می‏شود. ازآنجاکه از نگاه وحیانی حق حاکمیت از آن خداوند است.۱ امام و ولی جامعه اسلامی از سوی خداوند تعیین می‏شود؛ لذا در حکومت یا نظام اسلامی، قدرت سیاسی از ناحیه خداوند در دست منتخب او قرار می‏گیرد.

نخستین مصداق امام و ولی الهی برای جامعه اسلامی، رسول اکرم اسلام ۶ است و پس از ایشان، به حکم الهی۲ و ابلاغ پیامبر،۳ ائمه دوازده‏گانه از ذریه ایشان امام جامعه هستند. قرآن در این باره می‏فرماید: (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَأَطیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ؛۴ ای کسانی که ایمان آورده‏اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید).

فرمان به اطاعت مطلق و همه‏جانبه از اولیای امر نشان می‏دهد که آنان باید معصوم باشند۵ و ازآنجاکه عصمت ملکه‏ای نفسانی و مستور است تنها خداوند بر صاحبان آن آگاه است؛ لذا باید معرفی این معصومان از سوی خداوند باشد و بر پایه روایات ثقلین، غدیر و... این کار صورت گرفته است؛ چنان‎که به حکم آیه ۳۳ سوره احزاب نیز ائمه دوازده‏گانه شیعه مصداق این اولیای امر معصوم هستند. با این حال ازآنجاکه امام دوازدهم به خواست الهی در پرده غیب قرار گرفته و رهبری مستقیم ایشان هم‏اکنون ممکن نیست، باید به حکم عقل

1.. انعام: ۵۷ و شورا: ۹.

2.. مائده: ۵۵.

3.. مائده: ۶۷.

4.. نساء: ۵۹؛ همچنین ر.ک: مائده: ۵۵.

5.. فخر رازی، التفسیر الکبیر، ج۱۰، ص۱۱۳.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2097
صفحه از 394
پرینت  ارسال به