263
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

زبانی فرهنگ صبر و شکیبایی در پیکره جامعه، می‏شود صبر اجتماعی. صبر گروهی مرحله برتر صبر است که اگر تحقق یابد سبب استواری و قوت نظام اجتماعی می‏گردد.۱

۶. حفظ محیط زیست

در آموزه‏های قرآنی مستقیم و غیرمستقیم به اهمیت محیط زیست طبیعی کره زمین اشاره شده است و در آشکارترین بیان خداوند انسان را در زمین مأمور آبادانی کرده است و لذا باید در برابر این مأموریت پاسخگو باشد.

خداوند از زبان حضرت صالح علیه السّلام می‏فرماید: (هُوَ أَنشَأَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا؛۲ اوست که شما را از زمین آفرید و در آن مأمور آبادانی کرد).

«استعمار» در زبان تازی به معنای مأمور به آبادانی کردن است.۳ بنابراین لازمه آباد ساختن زمین، اجتناب از تخریب زمین با همه جنبه‏های طبیعی‏اش است؛ چراکه آبادانی مخالف نابود ساختن محیط زیست طبیعی است.

همچنین بر اساس این آیه، زمین مادر بشر است؛ چراکه از آدمی از خاک برآمده است؛ لذا باید به آن احترام بگذارد و از آلوده کردن و تباه ساختنش خودداری کند. شاید چنین تکریمی برای محیط زیست آدمی در هیچ دین و آیینی نمونه نداشته باشد. چنان‎که در جای دیگر خداوند می‏فرماید: (وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَی‏ءٍ حَیّ؛۴ هر چیز زنده‏ای را از آب پدید آوردیم). بر پایه این آیه نیز آدمی به عنوان سرآمد موجودات زنده، از آب پدید آمده است. بنابراین از نگاه قرآن، آب و خاک مادران طبیعی بشر هستند؛ لذا باید از تخریب و فاسد کردن آنها بپرهیزد. جالب است که این ماداران طبیعی (همانند مادران خونی) بشر را نیز تغذیه می‏کنند.

در بیانی دیگر خداوند در وصف قیامت می‏فرماید: (ثُمَّ لَتُسْلُنَّ یُوْمَئذٍ عَنِ النَّعِیمِ؛۵ سپس

1.. همان.

2.. هود: ۶۱.

3.. راغب، مفردات: ج۱، ص۵۸۶.

4.. انبیا: ۳۰.

5.. تکاثر: ۸.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
262

سایر همنوعان خویش صبر کردن؛ لذا این صبر موجب نوعی هم‏افزایی می‏شود.۱

قرآن کریم دو بار به تواصی به صبر، یعنی سفارش کردن یکدیگر به شکیبایی فراخوانده است.۲ از نگاه این آیات صبرِ تنها کافی نیست بلکه افراد جامعه باید نسبت به فرهنگ صبر در جامعه حساس باشند و دائم همدیگر را رصد کنند و رذیله جزع و فزع کردن، بی‏تابی و بی‏صبری را درمان نمایند.

گفتنی است صبر بر مشکلات و دشواری‏ها به معنای از دست ندادن امید، حفظ روحیه و تحمل سختی‏ها به امید پیروزی و کامیابی است نه به معنای انفعال، سکون و عدم تلاش برای رفع مشکلات. صبر در راه طاعت الهی و صبر بر محرمات نیز به معنای محکم نگه داشتن اراده و کنترل نفس برای کسب رضایت الهی است. بنابراین صبر در تمامی این مصادیق یک عامل حمایتی و کمک‏کار است؛ چنان‎که خداوند فرمود: (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْر؛۳ ای کسانی که ایمان آورده‏اید، از صبر یاری جویید).

همچنین خداوند در پایان سوره آل‏عمران به اهل ایمان با صراحت امر می‏کند با یکدیگر و در کنار هم شکیبایی بورزند. در این آیه می‏خوانیم: (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصابِرُوا؛۴ ای کسانی که ایمان آوردید شکیبایی بورزید و مصابره کنید).

«مصابره» (صبر دوسویه) دو مصداق دارد: یکی مصابره در برابر رقیب (مصابره خارجی) به معنای استقامت در قبال پایداری طرف مقابل و دیگری مصابره در کار خیر جمعی (مصابره داخلی) به معنای روی هم قرار دادن صبرها و با هم صبر کردن و کمک کردن به صبر دیگران و ترمیم ضعف‏های فردی با توان جمعی. «صابروا» در معنای دوم یعنی «صبر اجتماعی» داشته باشید؛... یعنی در کارهای اجتماعی با سایر همنوعان خویش صبر کردن؛ لذا این صبر موجب نوعی هم‏افزایی می‏شود.۵ به دیگر بیان، تزریق عملی و

1.. ر.ک: جوادی آملی، تسنیم، ج۱۶، ص۷۶۹ـ۷۷۰.

2.. عصر: ۳ و بلد: ۱۷.

3.. بقره: ۱۵۳.

4.. آل‏عمران: ۲۰۰.

5.. جوادی آملی، تسنیم، ج۱۶، ص۷۷۰.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2183
صفحه از 394
پرینت  ارسال به