شده و نیمی مدنی است و در محیط استقرار نظام اسلامی است؛ لذا گویای این پیام است که عدالت نیاز هر جامعهای است چه مؤمن و چه کافر.
برای نمونهای از آیات، خداوند در سوره نساء میفرماید: (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ؛۱ ای کسانی که ایمان آوردهاید، پیوسته به عدالت قیام کنید).
در این آیه شاهد یکی از مسئولیتهای اجتماعی مهم یعنی «عدالتورزی دائمی» هستیم؛ به این معنا که افراد، عدالت را سرلوحه رفتار و کردار خود قرار دهند. در تعاملات اجتماعی رفتار عادلانه و گفتار عادلانه، تابلوی همگانی باشد.
«قوّام» صفت مبالغه و دال بر کثرت است و مطالبه آن به این معناست که دائماً عدالتورز باشید.۲ لذا از نگاه وحیانی مؤمنان، موظف به اقامه قسط و عدل و رعایت آن در روابط اجتماعی خویشاند و عدالتخواهی، باید منش همیشگی آنان باشد.۳ چراکه عدالت از اهداف اسلام و دوای درد جوامع مختلف است.
جالب است که خداوند خود را نیز اقامهکننده عدالت نامیده است.۴ تا ارزش و اهمیت این مسئولیت را گوشزد نماید.۵
همچنین عدم ذکر متعلق قسط، دلالت بر تعمیم و شمول دارد؛ یعنی باید در تمامی صحنهها عدالت رعایت شود. بنابراین اسلام خواهان اجرای عدالت در تمام ابعاد زندگی انسانهاست.۶
باز قرآن همگان را به عدالتگرایی موظف میسازد و میفرماید: (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ؛۷
1.. نساء: ۱۳۵.
2.. ر.ک: قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج۵، ص۴۱۰؛ آلوسی، روح المعانی، ج۳، ص۱۶۱؛ ابن عاشور، التحریر و التنویر، ۱۴۲۰ق، ج۴، ص۲۷۵.
3.. ر.ک: هاشمی، تفسیر راهنما، ج۴، ص۷۲.
4.. ر.ک: آلعمران: ۱۸.
5.. نمونه دیگر این همشکلی الهی در این موضوع، امر به عدالت است که خداوند آن را از بندگان مطالبه میکند (ر. ک: آلعمران: ۲۱) و خود نیز آمر به عدالت است (نحل: ۹۰).
6.. ر.ک: هاشمی، تفسیر راهنما، ج۴، ص۷۲.
7.. نحل: ۹۰. همچنین ر.ک: اعراف: ۲۹ و شورا: ۱۵.