شاید علت اینکه «فرهنگ دینی» یکی از ارکان مسئولیتهای اجتماعی وحیانی قرار گرفته این باشد که مهمترین و فراگیرترین ابزار تربیتی، فرهنگ جامعه است که در تمامی نهادهای متولی تربیت (نظیر خانواده، مدرسه، رسانهها و دانشگاهها) تأثیرگذار است و آنها را مدیریت میکند و حتی میتوان از فرهنگ با عنوان یک مربی کارآمد و بسیار کاردان تعبیر کرد.
از نگاه وحیانی فضای فرهنگی چنان مهم است که قرآن میفرماید اگر در جامعهای زندگی میکنید که تحت تأثیر جو حاکم آن نمیتوانید دینداری کنید و مقهور میشوید، باید از آن جامعه کوچ کنید و اگر در این امر اهمال کنید عذری از شما پذیرفته نیست.۱
مسئولیتهای فرهنگسازانه از نگاه وحیانی یا از سنخ هدایت، ارشاد و سفارش مستقیم یا غیرمستقیم است یا از سنخ حمایت از نهادها و متولیان فرهنگی جامعه است که در مجموع عبارتاند از:
۱. امر به معروف
پربسامدترین تکلیف اجتماعی فرهنگسازانه در قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر است و آن مقدار که درباره این دو مسئولیت در قرآن سخن گفته شده درباره هیچیک از دیگر مسئولیتهای فرهنگسازانه صحبت نشده است و این واقعیت میتواند گواهی باشد بر گستره نقشآفرینی این مسئولیت در نفعرسانی به جامعه اسلامی و تحکیم پایههای منش اسلامی در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و... با سازوکاری کاملاً مردمنهاد.
در عین حال مسئولیت امر به معروف به جهاتی که در ادامه بررسی خواهد شد، بر نهی از منکر مقدم است. بنابراین نخستین مسئولیت اجتماعی فرهنگسازانه هدایت، ارشاد، واداشتن و تلاش برای ظهور و گسترش رفتارهای نیکو در جامعه است.
در اهمیت این دو مسئولیت همین بس که خداوند خود نخستین آمر به معروف و ناهی از منکر است. در سوره نحل میخوانیم: (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ وَإیتاءِ ذِی الْقُرْبی وَیَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْی؛۲ در حقیقت، خدا به دادگری و نیکوکاری و بخشش به