بیمسئولیتی در برابر آنان روا نیست.
جالب اینکه رسیدگی به ایتام با واژه «اکرام» مورد اشاره قرار گرفته است تا بفهماند که رفع نیاز آنها باید همراه با تکریم و احترام باشد تا هم شامل نیازهای مادی آنان شود و هم نیازهای روحی و روانی.
قرآن در آیه مکی دیگر میفرماید: (فَأَمَّا الْیَتِیمَ فَلا تَقْهَرْ؛۱ پس یتیم را خوار مکن!) یعنی یکی از مسئولیتهای اجتماعی حمایت از یتیمان است؛ نه اینکه با ظلم به او و غصب میراثش او را به ذلت و بیچارگی بیفکنیم.۲
به شکل خلاصه از نگاه وحیانی در برابر ایتام یک مسئولیت ایجابی وجود دارد که همان اکرام،۳ احسان۴ و حمایت مالی - عاطفی۵ است و دیگری، مسئولیتی سلبی که اجتناب از آزردن و ظلم به آنان ـ بهویژه در امر میراثشان - است.۶
در زمینه انجام مسئولیت ایجابی درباره ایتام، هم موسسات مردمنهاد میتوانند ایفای نقش کنند و به شکل مستقیم یا واسطهای (ایجاد ارتباط میان افراد مسئولیتپذیر و ایتام) نقشآفرینی کنند و هم افراد میتوانند مستقیم با تحت پوشش گرفتن ایتام - بهویژه ایتام فامیل۷ و سپس همسایگان - مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.
گفتنی است در هر اجتماعی بر اثر حوادث گوناگون همیشه کودکان یتیمی وجود دارند که فراموش کردن آنها نه فقط وضع آنان را به خطر میافکند، بلکه وضع اجتماع را نیز به خطر میاندازد؛ چون کودکان یتیم اگر بیسرپرست بمانند و یا به اندازه کافی از محبت اشباع نشوند، افرادی مخاطرهآفرین بار میآیند. بنابراین نیکی در حق یتیمان هم نیکی به فرد