خواه آن را بپذیرد و ایمان آورد و شاکر نعمت هدایت باشد و خواه سرپوشی بر ندای فطرت و انبیا گذارد و کفر پیشه کند. بنابراین مسیر هدایت مسیری اختیاری است که برخی آن را انتخاب میکنند و برخی انکار میکنند.
در آیهای دیگر میخوانیم: (وقُلِ الحَقُّ مِن رَبِّکُم فَمَن شاءَ فَلیُؤمِن ومَن شاءَ فَلیَکفُر؛۱ بگو: حق از سوی پروردگارتان رسیده است! هر کس میخواهد ایمان بیاورد و هر کس میخواهد کافر گردد!).
خداوند به پیامبر خود میفرماید به کافران تنها یک جمله بگو: حق (قرآن و دین الهی) از طرف خداوند رسیده است، آنان خود مختارند ایمان را انتخاب کنند یا کافر بمانند، آزاد هستند و اجباری در میان نیست؛ اما هر یک را برگزینند نتایج آن را خواهند دید.
۲. پاداش و کیفر و وعده آن دو
آیات فراوانی که کافران، منافقان و ظالمان را نکوهش یا به عذاب تهدید میکند۲ و همچنین در مقابل، آیات بسیاری که اهل ایمان و عمل صالح را ستایش میکند و به آنان وعده پاداش و نعمتهای بهشتی میدهد دلیلی بر اختیاری بودن علمکرد انسان است؛ چراکه اگر انسان در این اعمال نیک و بد مختار نباشد، تشویق و توبیخ یا پاداش و عذاب بیمعنا و نامعقول است؛ چون شخص نقشی در عملکرد خود ندارد تا از زحمت او تقدیر شود یا به سبب سوء عملکرد توبیخ شود.
خداوند درباه مؤمنانی که عمل نیک انجام میدهند بهصراحت میفرماید: (اَمَّا الَّذینَ ءامَنوا وعَمِلوا الصّالِحاتِ فَلَهُم جَنّاتُ المَاوی نُزُلاً بِما کانوا یَعمَلون؛۳ کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، به [پاداشِ] آنچه انجام میدادند در باغهایی، مقیم و پذیرایی میگردند). یا درباره کسانی که خواهان حیات اخروی هستند و تلاش متناسب برای رسیدن به این هدف را انجام میدهند میفرماید: (وَمَنْ أرَادَ الاَخِرَةَ وَسَعَی لهَا سَعْیهَا وَهُوَمُؤْمِنٌ فَأُوْلَئكَ کانَ سَعْیهُم مَّشْکُورًا؛۴ و از کوشش آنان که جهان واپسین را بخواهند و فراخور آن بکوشند و