از لاویان، از خاندان آصف بن برخیا نام برده میشود، تا نوبت به زکریا [علیه السلام] میرسد که نور الهی را به عیسی [علیه السلام] منتقل کرد.۱ تعیین هویت اکثر این اسامی دشوار است. همچنین رویدادهای مهم زمان بعضی از حاملان وصیت نیز ثبت شده است. از زمان آصف بن برخیا [علیه السلام] به بعد، اشاراتی به تاریخ معاصر پارسیان، خصوصاً به احداث شماری از شهرهای مهم پارس و اسامی پادشاهان معاصر آمده،۲ و از اسکندر کبیر نیز یاد شده است.۳
این ارجاعات بسیار مهم هستند، زیرا غرض از آنها اشاره به رابطه نزدیک پارسیان و یونانیان با برگزیدگانی است که محمد [صلی الله علیه و اله]، نور الهی را از آنها به ارث برد. به عبارت دیگر یونانیان و پارسیان، مانند یهودیان و مسیحیان، در نبوت محمد [صلی الله علیه و اله] سهیم بودهاند. در واقع، حدیث صریحی به همین مضمون در منبع دیگری آمده است. طبق این حدیث، محمد [صلی الله علیه و اله] زیراندازی داشت که آن را از انبیاء گذشته به ارث برده بود، که نخستین آنها آدم [علیه السلام] بود. این زیرانداز پس از محمد [صلی الله علیه و اله] در اختیار ائمه شیعه [علیهم السلام] قرار گرفت. از میان کسانی که پیش از محمد [صلی الله علیه و اله] این زیرانداز الهی را در اختیار داشتند، میتوان به ذو القرنین، اسکندر کبیر و شاپور پسر اردشیر اشاره کرد.۴ ماهیت جانبدارانه این حدیث کاملاً روشن است.
۲. اهل البیت [علیهم السلام] و بنیاسرائیل
نظریه عهدمدارانه وصیت که پیشتر گذشت، مبتنی بر اعتقاد به تناظر مقام ائمه
1.. ر.ک: همین مقاله، ص۷۳ـ۷۵.
2.. ر.ک: همین مقاله ص۷۳، ۷۴، ۷۵، ۸۴، ۸۶، ۸۷.
3.. ر.ک: همین مقاله ص۷۵، پایین صفحه.
4.. علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۱، ص۳۳، ۳۴.