247
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

که می‌‌گوید بدون تقیّه ‌‌‌‌ایمان وجود ندارد و سپس می‌‌افزاید این امر تا ظهور قائم (عج) صادق است.۱ در آن زمان، هُدنة (آتش‌بس موقت) با بقیه دنیا که مؤمنان خود را در آن می‌یابند، پایان می‌یابد.۲ قاضی نعمان فاطمی، آن‌جا که می‌گوید تقیّه باید تنها تا زمانی که «سران پلیدی» (أئمة الضلال) و پیروان باطل (أهل الباطل) بر مسند قدرت هستند، اِعمال شود، نظر مشابهی را مطرح می‌‌کند.۳

۳. تقیّه غیراحتیاطی

جامعه مؤمنان آن‌‌گونه که در ابتدای دوره عباسیان شکل گرفت، به شدت از شکافی که ایشان را از دنیای بیرون جدا می‌‌کرد، آگاه بود: مؤمنان، برگزیده (الخاصّة) و تمامی

1.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۳۵۵؛ خزّاز، کفایة الأثر، ص۳۲۳. قس: شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا[ علیه السلام]، ج۲، ص۲۳۷ـ۲۳۸.

2.. برقی،‌ المحاسن، ج۱، ص۲۵۶-۲۵۷، ش۲۹۴؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۹۸؛ کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۱۷، ش۴؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۴۲۶؛ تبریزی، إعلام الوری بأعلام الهدی، ص۴۳۴. صادق[ علیه السلام] در پاسخ به سؤالی می‌گوید عبادت خدا در نهان در زمان هُدنَة و سیطره شرّ (دولة الباطل) ارزشمندتر است از پرستش خدا در زمان حکومت امام عادل (کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۳۳-۳۳۵، ش۲). این استدلالِ مبتنی بر هُدنَة یا مُهادَنة، در مورد حسین‌[ علیه السلام] نیز به کار می‌رود: او پس از درگذشت برادرش حسن‌[ علیه السلام] در وضعیت آتش‌بس موقت با دشمنان خود بود، و از این رو از دعوت مردم به گردن نهادن به امامتش خودداری می‌کرد؛ این وضعیت با مرگ معاویه، که به وی امکان عمل داد، پایان یافت؛ ر.ک: al-Mufīd, al-Irshād, p. ۱۹۹, tr. Howard, p. ۲۹۸-۲۹۹. هم‌چنین ر.ک:
E. Kohlberg, "Some ImamT ShTl Interpretatios of Umayyad History", Studies on the First Century of Islamic Society, ed. G. H. A. Juynboll, p. ۱۴۵-۱۵۹, ۲۴۹-۲۵۴, at p. ۱۴۸-۱۴۹, repr. in Belief and Law in Imāmī Shī‘ism).

3.. قاضی نعمان، تأویل الدعائم، ج۱، ص۲۰۱، ۳۴۹؛ قس: ص۳۵۸. در متنی نصیری، نویسنده مشتاقانه منتظر فرارسیدن زمانی است که مؤمنان می‌توانند آزادانه خود را ابراز کرده و دیگر لازم نیست عقاید خود را کتمان کنند (یوم یؤذن للمؤمنین بالإعلان ویُرفع عنهم التقیّة والکتمان فلا یُعبداللّه سرّاً ویُصرّح بتوحیده جهراً)؛ ر.ک: طبرانی، مجمع الأعیاد، ص۲۳؛ و به همین نحو ص۲۰۱.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
246

زمان ‌‌امامت جانشینان وی یعنی باقر [علیه السلام] و صادق [علیه السلام] ملغیٰ شده است؛۱ و این معنای ضمنی را دارد که فضای سیاسی به قدر کافی برای ایشان مطلوب شده بوده تا بتوانند طبق ‌‌‌عقاید واقعی خود پاسخ دهند. تصویری برگرفته از روایات دیگر این است که این مطلوبیّت تنها در زمان صادق [علیه السلام] حاصل شد. مثلاً، گفته شده که صادق [علیه السلام] عنوان کرد که پدرش پاسخ‌‌هایی داده بود که بر اساس آنها، برخلاف فقه شیعه، مصرف گوشت حیواناتی که توسط شاهین یا باز شکار شده‌‌اند مجاز بود. صادق [علیه السلام] می‌‌افزاید این محدودیت شامل وی نمی‌شود؛۲ و دلیل آن از حدیثی مشابه مشخص می‌‌شود: باقر [علیه السلام] پاسخ‌‌های خود را زمانی ارائه می‌‌داد که بنی‌امیه در مسند قدرت بودند، اما لازم نبود صادق [علیه السلام] نگران آن‌ها باشد.۳ با افزایش آزار و اذیت شیعیان در زمان عباسیان، دوباره دعوت به پایبندی جدی‌تر به تقیّه صورت گرفت. این جمله باقر [علیه السلام] وضعیت آن زمان را به طور خلاصه نشان می‌دهد: «تقیّه باید در صورت لزوم، انجام شود. هر شخصی به خوبی می‌داند که چنین وضعیتی چه زمانی پیش می‌آید».۴

شرایطی که استفاده از دورویی، و در کل استفاده از تقیّه احتیاطی را ایجاب می‌کند، همیشه حاکم نمی‌‌ماند. این امر را ‌‌امام هشتم، رضا [علیه السلام] تأکید کرده، آن جا

1.. تبریزی، إعلام الوری بأعلام الهدی، ص۴۱۰. هم‌چنین ر.ک: قاضی نعمان، تأویل الدعائم، ج۲، ص۱۲۲. «محمد‌بن‌علی‌بن‌حسین را باقر‌[ علیه السلام] [کوتاه‌شده باقر العلم] می‌نامیدند، [به معنای «کسی که دانش را می‌شکافد»، یعنی آن را آشکار می‌کند]، زیرا علم بیرونی ائمه‌[ علیهم السلام] (ظاهر) را پس از آن که به خاطر ترس (للتقیّه) از غصب شدن توسط دشمنان خدا مخفی بود، آشکار و علنی کرد».

2.. کلینی، الکافی، ج۶، ص۲۰۷، ش۱؛ و به نقل از آن، حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج۸، بخش۱، ص۲۲۰، ش۳، و بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۴۴۷، ش۴.

3.. کلینی، الکافی، ج۶، ص۲۰۸، ش۸؛ و به نقل از آن، حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج۸، بخش۱، ص۲۲۲، ش۱۲. بدین مضمون که تاریخ صدور این روایت، پس از سال ۱۳۲ق/۷۵۰م است.

4.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۱۹، ش۱۳.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 306
صفحه از 302
پرینت  ارسال به