اهمیت به جنبه هنری آن. به عبارت دیگر تعزیه منشأ پیدایش هنری ندارد تا بتوان آن را با معیارهای نمایش غربی سنجیده و سیر تاریخی آن را همانند روند تاریخی تراژدیهای یونان دانست،۱ بلکه مبنای شکلگیری چنین مراسمی، اعتقادات عامه و تلاش برای زنده نگه داشتن یاد و نام اولیای دین از راه سوگواری برای شهادت آنها میباشد. گزارشهای تاریخی از اولین تعزیهها در بعد از اسلام نیز همین مسئله را نشان میدهد. ابن اثیر در بیان وقایع سال ۳۶۳ق، از «فتنهاى بزرگ» میان سنى و شیعه یاد مىکند؛ به این روایت که اهل «سوق الطعام» در بغداد، که سنى مذهب بودند شبیه جنگ جمل را ساخته و به گمان خود با اصحاب على علیه السلام مىجنگیدند.۲ و این به گمان قوى در معارضه با عمل «کرخیان» که شیعى مذهب بوده و «شبیه واقعه کربلا» را پدید آورده بودند، صورت گرفته است.۳ مشخص است که دو طرف این شبیهسازی را برای اعلام اعتقادات خود و نیز سوگواری انجام میدادند و به هیچ وجه جنبه نمایشی و هنری نداشته است.
این مسئله در خود تعزیه و اشعار آن نیز ظهور و بروز دارد. مثلاً کسی که نقش شمر را بازی میکند در آغاز کار، در حالی که با گامهای بلند و تند گرد صحنه نمایش را میپیماید چندین بار به صدای بلند میخواند:
الا یاران! نه من شمرم نه این خنجر مراد از کار ما این است که این مجلس بکاء باشد
۱.۱.۴. اشتباه تاریخی در الگوپذیری عزاداری از توابین
نویسنده در قسمتی از مقاله الگوی عزاداری و زیارت قبر امام حسین علیه السلام را اقدام