مثل اینکه کربلا در زمان حاضر میتواند دوباره ایجاد شود و آنها میتوانند در شهادت امام سهم داشته باشند».۱
و یا آنطور که در مورد قبل گفتیم با دیدن خود در آینههای نصب شده بر روی نخل میتوانند چنین احساسی در خود ایجاد کنند: «مردم میتوانند تصویر خودشان را در آینههایی که تخت روان حسین (نخل) را پوشانده است، ببینند و از این طریق میتوانند خود را همراه حسین علیه السلام مشاهده کنند».۲
و یا در مورد مداحی روضهخوانان آورده است: «آنها در شنوندگانشان احساس یگانگی بسیار شدیدی را بر میانگیزند چنان که آنها با رنج شهدا (کسانی که تک تک آنها به عنوان واسطه (شفیع) در روز قیامت به کار میروند) یکی میشوند».۳
به نظر میرسد این نگرش او نشأت گرفته از آموزه «عشای ربّانی» در مسیحیت باشد. «عشاء ربّانی» موضوعی است که تمام مسیحیان عالم بدون استثناء به آن اعتقاد دارند و به آن عمل میکنند. مسیحیان معتقدند شب آخری که عیسی مسیح در میان حواریون بود به آنان نان فطیر و شراب خورانید و عنوان کرد که این نان همان تکههای بدن من هست و آن شراب را هم عیسی مسیح به عنوان خون خود به آنها داد تا بنوشند. در واقع، مسیحیان اعتقاد دارند که حواریون با خوردن آن نان (به عنوان گوشت عیسی مسیح) و آن شراب (به عنوان خون عیسی مسیح) جزئی از خود عیسی مسیح و یا در حقیقت، خود عیسی مسیح شدهاند و این عمل یکی از واجبات در تمام فرق مسیحی است و به شدت به آن اعتقاد دارند! به عبارت دیگر مسیحیان معتقدند با خوردن نان و شراب با مسیح یکی شده و حتی خود عیسی مسیح میشوند.۴
اما در مورد شیعیان این مسئله صادق نیست. گفتیم که شیعیان مراسمی مانند سینه