سایر احادیث، راجع به نوح [علیه السلام] است که تابوت را در کشتی قرار داد۱ و آن را برای پسرش سام [علیه السلام] به ارث گذاشت.۲
طبق انتظار، یک حدیث مخصوص، انتقال وصیت نبوی از محمد [صلی الله علیه و اله] به علی [علیه السلام] را توصیف میکند. قالب این حدیث، کاملاً شبیه به احادیث پیشگفته راجع به پیامبران پیشین است؛ لذا روشن میشود که احادیثِ راجع به وصیت انبیای گذشته، به منظور افزایش اهمیت دینی مقام علی [علیه السلام] به عنوان وصی برحق محمد [صلی الله علیه و اله] رواج داده شدند. اوصیای پیشین و مذکور در احادیث، میتوانند نمونههای پیشین علی [علیه السلام] تلقی شوند. طبق احادیث، خداوند پیش از رحلت محمد [صلی الله علیه و اله] بر او تجلی کرد و او را از درگذشت قریب الوقوعش آگاه ساخت. خداوند به وی امر کرد که علم و ایمانش را به همراه الإسم الأعظم و میراث علم و نبوت به علی علیه السلامواگذارَد تا انتقال میراث الهی از طریق فرزندان پیامبر [صلی الله علیه و اله] ادامه یابد.۳
برخی از احادیث پیشگفته، در مجموعههای حدیث اهل سنت نیز آمده، مانند روایت مربوط به انتقال میراث نبوی از داود [علیه السلام] به سلیمان [علیه السلام].۴ این حدیث همچنین از نور سخن میگوید: نوراللّه، یعنی نور خدا که عنصر اصلی میراث نبوی است. پر واضح است از آنجا که به نور الهی به عنوان جزئی از وصیت اشاره شده، این نظریه با دیدگاه معروفِ راجع به بازتجسد روح ابدی مربوط به امامت در بدنهای مادی حاملان آن، ارتباط نزدیکی دارد. گفته شده که این روح نورانی پیش
1.. علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۱، ص۲۶۶.
2.. در مورد وصیت نوح[ علیه السلام]، ر.ک: علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۳، ج۱۱، ص۴۶-۴۷، ۲۸۸ـ۲۸۹.
3.. علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۱، ص۴۸، ج۲۳، ص۲۲۵-۲۲۶ (به نقل از عیاشی)، ص۲۴۹ (به نقل از فرات)؛حر عاملی، جواهر، ص۲۱۰.
4.. ر.ک: حاکم نیشابوری، مستدرک، ج۲، ص۵۸۷.