تمامی ائمه شیعه [علیهم السلام] استمرار مییابد. نماد این دانش (علم) ازلی، نور الهیِ روح امامت است که نسل به نسل منتقل میشود.
نور الهی نیز مانند نور محمد [صلی الله علیه و اله] در میان سلسلهای جهانی از حاملان برگزیده منتقل میشده، که اولین آنها آدم [علیه السلام] بود. اما برخلاف نور محمد [صلی الله علیه و اله] که به عنوان نطفه اجدادی به سلسله نیاکان محمد [صلی الله علیه و اله] محدود میشد، نور الهی به عنوان یک وجود معنوی مستقل، میتوانست در هر نسلی از انسانهای برگزیده جابهجا شود. از این رو گفته میشود که این نور از اسماعیل [صلی الله علیه و اله] به محمد [صلی الله علیه و اله] رسیده، نه از طریق اجداد عربش - یعنی اولاد اسماعیل [علیه السلام] - بلکه آن را از طریق پیامبران یهودی- مسیحی بنیاسرائیل دریافت کرده که این نور را از اسماعیل [علیه السلام] از طریق برادر عبرانیاش اسحاق [علیه السلام] دریافت کرده بودند. بر این اساس، گفته شده که منشأ صلاحیت دینی محمد [صلی الله علیه و اله] و ائمه شیعه [علیهم السلام] با میراث کهن غیرعربی پیامبران یهودی- مسیحی خصوصاً موسی و عیسی [علیهما السلام] ارتباط نزدیکی داشته است. البته این پیامبران، هیچ ارتباط آباء و اجدادی با محمد [صلی الله علیه و اله] نداشتند.۱
در ادامه، برخی از نکات مهم این نظریه، بر اساس مطالب منابع موجود، بررسی خواهند شد. همچنین تلاش میشود ارتباط بین نظریه غیرعربی عهدمدارانه با نظریه عربی وراثتی نور محمد [صلی الله علیه و اله] توضیح داده شود.
۱. وصیت همگانی
همانگونه که مشهور است، به باور شیعیان، علی [علیه السلام] از پیامبر [صلی الله علیه و اله]، علمی مکنون در