فرمود: «تو برادر من در دنیا و آخرت و میراثدار من (وارثی) هستی».۱ جابر همچنین اظهار داشت که علی [علیه السلام] به واسطه حق برادریاش با محمد [صلی الله علیه و اله]، میراث، سلاح، دارایی و استر او را دارا شد.۲ بدیهی است این روایات گرچه راجع به میراث شخصی محمد [صلی الله علیه و اله] هستند، اما توسط شیعیان به گونهای فهم شدند که بر میراث دینی وی نیز دلالت ضمنی داشته باشند.۳
میتوان با این اطلاعات، اگر با دقت از منابع اولیه نقل شده باشد، نتیجه گرفت که اعتقاد شیعه در مورد حقوق موروثی علی [علیه السلام] خیلی زود در اواخر قرن یکم هجری به حد بیان در منابع مکتوب رسیده بوده است.
احتمالاً صریحترین قالب برای بیان دیدگاه اولیه شیعی راجع به حقوق موروثی علی [علیه السلام]، نظریه نور محمد [صلی الله علیه و اله] بود. این نظریه راجع به ذات نورانی و ازلی
1.. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۲، ص۳۵. شیعه گاهی تأکید میکند که عباس سزاوار وراثت محمد[ صلی الله علیه و اله] نبود، زیرا برخلاف علی[ علیه السلام] مهاجر نبود، و لذا در توافق مورد بحث شرکت نداشت. ر.ک: همان.
2.. همان، ص۱۸.
3.. در حقیقت نه تنها بر حقوق علی[ علیه السلام] بلکه بر حقوق حسن و حسین[ علیهما السلام] نیز به خاطر رابطه نزدیکشان با محمد[ صلی الله علیه و اله] تأکید میشد. آنها پسران علی[ علیه السلام] از همسرش، فاطمه[ علیها السلام] دختر محمد[ صلی الله علیه و اله] بودند. گاهی از آنها، بدون ذکر نام علی[ علیه السلام] پدر واقعیشان، با عنوان پسران خود محمد[ صلی الله علیه و اله] یاد میشود. از پیامبر[ صلی الله علیه و اله] نقل شده که: تمام پسران به پدرانشان تعلق دارند، به جز پسران فاطمه[ علیها السلام] که من پدر و خانواده آنها هستم (خرگوشی، شرف النبی، ص۱۲، ستون اول؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۱۵۸؛همچنین ر.ک: شرح نهج البلاغة، ج۳، ص۹، بحثی در مورد امکان قلمداد کردن پسران یک دختر به منزله اولاد خود شخص). در حدیث دیگری آمده تا زمانی که محمد[ صلی الله علیه و اله] زنده بود، حسن و حسین [ علیهما السلام] هرگز علی[ علیه السلام] را «پدر» خطاب نکردند (خرگوشی، شرف النبی، ص۱۳، ستون دوم؛ إبن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۲، ص۳۰۶-۳۰۷؛ خوارزمی، المناقب، ص۸). حتی گفته شده که حسن و حسین[ علیهما السلام] از لحاظ ظاهری به محمد[ صلی الله علیه و اله] شبیه بودند (ر.ک: بخاری، الصحیح، ج۴، ص۲۲۷، ج۵، ص۳۳؛ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۱۷؛ ترمذی، الصحیح، ج۱۳، ص۱۹۶)، اما گفته شده افراد دیگری نیز شبیه پیامبر[ صلی الله علیه و اله] بودند (زرقانی، شرح المواهب الدینیّه، ج۷، ص۱۷؛ ابن حجر عسقلانی، فتح الباری، ج۷، ص۷۶ـ۷۷؛ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۱۷).