«البحث عن الفوارق بین الشیعة و المعتزلة فی تفاصیل المسائل الاعتقادیة» به بحث از موارد اختلاف شیعه و معتزله اختصاص داده، در پانزده قول مستقلاً به اختلاف آرای شیعه با معتزله پرداخته است که از جمله آنها بحث وعید، عقل، نبوت و مرتکب کبیره است. البته این اختلافات فقط در آن دسته از مسائلی است که میان شیعیان اجماع بر آن وجود دارد. افزون بر این در دیگر بحثهای اعتقادی نیز شیخ مفید به مناسبت اقدام به ردّ اقوال معتزله مینماید. عناوین این بحثها نشان میدهد که شیعه در تمامی ابواب کلامی با معتزله دارای اختلافات کلی و جزئی است.
برخی از این عناوین عبارتند از: اسما و صفات خدا، سمیع و بصیر بودن خدا، علم خداوند به اشیاء قبل از به وجود آمدنشان، نظریه احوال، عدل الهی. در تمامی موارد فوق شیخ مفید علاوه بر اینکه اختلاف شیعه و معتزله را بیان میکند، در موارد بسیاری نظر معتزله بصری را نیز مورد انتقاد قرار میدهد و در هیچ موردی نامی از ابوالحسین بصری نمیآورد. پیش از شیخ مفید نیز فضل بن شاذان در ابتدای کتاب خود که به موارد اختلاف شیعه با دیگر فرق اشاره میکند تحت عنوان «اقاویل المعتزلة» برخی از اعتقادات آنان را در توحید و معاد به نقد میکشد. همچنین وی که در دوران امامان شیعه میزیسته نه تنها بر خلاف ادعای مؤلف این مقاله از اهل حدیث پیروی نمیکرده بلکه موارد اختلاف با آنان را به صورت مبسوط بیان میدارد۱ و این نیز حاکی از استقلال کلام شیعه از معتزله در آن زمان بوده به گونهای که قویترین جریان معارض با این جریان فکری شمرده میشود. حتی برخی از معتزله در برخی از آرای فلسفی خود اندیشه اصحاب متکلم امامی را پذیرفته بودند؛ مانند نظّام معتزلی که در نظریه جزء لایتجزا از هشام بن حکم تبعیت کرده است.۲ همچنین شهرستانی در مورد خود ابوالحسین بصری مینویسد: «ابوالحسین در مورد علم خدا