برخوردار بود؛ چراکه او بسیار بیشتر از حلّی نظام فلسفی را در آثار کلامی خود به کار میبست. علاوه بر این روشن است که آثار فلسفی نصیرالدین طوسی بسیار بیشتر از نوشتههای فلسفی حلّی - که بیشترشان مفقود شده و تاکنون تنها یکی از آنها منتشر شده - مورد مطالعه دانشمندان بعدی قرار گرفت. در عوض، آثار کلامی حلّی از سوی دانشمندان متأخر، آثار کلامی مرجع تلقی شدهاند.
۳. فهرست الفبایی آثار علّامه حلّی
۱. الأبحاث المفیدة فی تحصیل العقیدة (کلام)؛ نسخ خطی فراوانی از آن شناختهشده و موجود است.
۲. إثبات الرجعة؛ یک نسخه خطیِ شناختهشده از آن باقی است.
۳. الإجازة لعلیّ بن إسماعیل بن إبراهیم بن فتوح الغروی؛ نسخه خطی آن یافت نشده است.
۴. الإجازة لتقیالدین إبراهیم بن الحسین بن علی الآمُلی؛ نسخه خطی آن یافت نشده است.
۵. الإجازة لتقیالدین حسن بن الحسین بن الحسن السِرابشَنَوی الکاشانی؛ نسخه خطی آن یافت نشده است.
۶. الإجازة لتقیالدین محمود بن المولی زینالدین محمد بن القاضی عبد الواحد الرازی؛ نسخهای از آن در «محمد باقر المجلسی، بحار الأنوار، تحقیق جواد علوی و دیگران، تهران: المکتبة الإسلامیة، ج۱۰۷، ص۱۴۲» آمده است.
۷. إجازة ثانیة لنجم الدین بن مُهّنا بن سِنان بن عبد الوهاب الحسینی المدنی؛ نسخهای از آن در «مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۰۷، ص۱۴۷-۱۴۹» و «حسن بن یوسف بن مطهر حلّی، أجوبة المسائل المهنائية، قم: الخیّام، ۱۴۰۱ق، ص۱۵۵-۱۵۷»