زمان امامت جانشینان وی یعنی باقر [علیه السلام] و صادق [علیه السلام] ملغیٰ شده است؛۱ و این معنای ضمنی را دارد که فضای سیاسی به قدر کافی برای ایشان مطلوب شده بوده تا بتوانند طبق عقاید واقعی خود پاسخ دهند. تصویری برگرفته از روایات دیگر این است که این مطلوبیّت تنها در زمان صادق [علیه السلام] حاصل شد. مثلاً، گفته شده که صادق [علیه السلام] عنوان کرد که پدرش پاسخهایی داده بود که بر اساس آنها، برخلاف فقه شیعه، مصرف گوشت حیواناتی که توسط شاهین یا باز شکار شدهاند مجاز بود. صادق [علیه السلام] میافزاید این محدودیت شامل وی نمیشود؛۲ و دلیل آن از حدیثی مشابه مشخص میشود: باقر [علیه السلام] پاسخهای خود را زمانی ارائه میداد که بنیامیه در مسند قدرت بودند، اما لازم نبود صادق [علیه السلام] نگران آنها باشد.۳ با افزایش آزار و اذیت شیعیان در زمان عباسیان، دوباره دعوت به پایبندی جدیتر به تقیّه صورت گرفت. این جمله باقر [علیه السلام] وضعیت آن زمان را به طور خلاصه نشان میدهد: «تقیّه باید در صورت لزوم، انجام شود. هر شخصی به خوبی میداند که چنین وضعیتی چه زمانی پیش میآید».۴
شرایطی که استفاده از دورویی، و در کل استفاده از تقیّه احتیاطی را ایجاب میکند، همیشه حاکم نمیماند. این امر را امام هشتم، رضا [علیه السلام] تأکید کرده، آن جا
1.. تبریزی، إعلام الوری بأعلام الهدی، ص۴۱۰. همچنین ر.ک: قاضی نعمان، تأویل الدعائم، ج۲، ص۱۲۲. «محمدبنعلیبنحسین را باقر[ علیه السلام] [کوتاهشده باقر العلم] مینامیدند، [به معنای «کسی که دانش را میشکافد»، یعنی آن را آشکار میکند]، زیرا علم بیرونی ائمه[ علیهم السلام] (ظاهر) را پس از آن که به خاطر ترس (للتقیّه) از غصب شدن توسط دشمنان خدا مخفی بود، آشکار و علنی کرد».
2.. کلینی، الکافی، ج۶، ص۲۰۷، ش۱؛ و به نقل از آن، حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج۸، بخش۱، ص۲۲۰، ش۳، و بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۴۴۷، ش۴.
3.. کلینی، الکافی، ج۶، ص۲۰۸، ش۸؛ و به نقل از آن، حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج۸، بخش۱، ص۲۲۲، ش۱۲. بدین مضمون که تاریخ صدور این روایت، پس از سال ۱۳۲ق/۷۵۰م است.
4.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۱۹، ش۱۳.