اساس دین را سست میکند نیز نمیتواند مجاز باشد.
در مناظرات داخلی شیعیان این نکته مطرح میشود که آیا پیامبر یا امام میتواند در مواقع خطر مأموریت خویش را انکار کند. به نظر ابن بابویه، برخی شیعیان (قوم من أهل الحق) در این مورد میان این دو تمایز قائل شدند. پیامبر پیام خود را میآورد و برای مردم توضیح میدهد و آنها را به پذیرش آن دعوت میکند. اگر قرار بود که او حقیقت این پیام را (به روشنی بلافاصله پس از آوردن آن) انکار کند، هیچ کس نمیتوانست به جای وی آن را توضیح دهد، و در نتیجه، این پیام تأثیرگذاری خود را از دست میداد. در مقابل، امام تنها میبایست بر پیامی که پیامبر قبلاً ابلاغ کرده، صحه بگذارد. نتیجه آن که، این پیام حتی اگر امام سکوت کرده و امامت خویش را انکار نماید، در هر صورت برای برخی شناخته خواهد شد.۱ نظر خود ابن بابویه این است که پیامبر و امام از لحاظ دورویی یکسان هستند؛ هر دو میتوانند بلافاصله پس از ابلاغ پیامشان دورویی کنند.۲
علاوه بر این، دورویی را شرایط حاکم مشخص میکند. گفته میشود تقیّه در عرصه فقه و دین، که گفته شده در زمان علی زین العابدین [علیه السلام] اجرا میشده، در