مواجهه با مخالفین به خوبی به فرد مؤمن کمک خواهد کرد.۱
ابن بابویه در دفاع از دورویی به ابوطالب، عموی پیامبر [صلی الله علیه و اله]، اشاره میکند، که گفته شده از این روش بیشتر برای کمک به برادرزاده خویش نه برای حفاظت از خود استفاده میکرد. این مطلب با موضوع باورهای مذهبی ابوطالب ارتباط دارد که میان اهل سنت و شیعیان به شدت مورد بحث بوده است: اهل سنت استدلال میکنند که وی هرگز اسلام را نپذیرفت و شیعیان معتقدند که او همواره مؤمن بود. ابن بابویه در دفاع از این نظر شیعی، میگوید ابوطالب تنها تظاهر به شرک میکرد و عقیده اصلی خویش را کتمان مینمود. منطق ابوطالب برای چنین عملی این بود که با نشان دادن اینکه با همقبیلهایهای قریشی خود همعقیده است، هنگام میانجیگری به نفع پیامبر [صلی الله علیه و اله] میتواند موقعیت بهتری داشته باشد.۲
تقیّه در توجیه عمل ائمه [علیهم السلام] در دادن پاسخهای متضاد به پرسشهای یکسان ذکر شده است؛ گفته میشود پاسخ مخالف با نظر اهل سنت، نظر واقعی امام را بیان میکند.۳ این نظریه برای همیشه بدون چالش باقی نماند؛ و نمونه آن داستان عمَر بن ریاح، صحابی باقر [علیه السلام] است. گفته میشود که عمر با سؤالی نزد امام آمد که جوابش را دریافت نمود؛ اما هنگامی که سال بعد همان پرسش را تکرار کرد، پاسخ متفاوتی گرفت. عمر این توضیح را که این رفتار نتیجه تقیّه است، نپذیرفت و ادعا کرد که امام [علیه السلام] (چون جواب صحیح را نمیداند) طفره میرود؛ در نتیجه گفته میشود که جمع مؤمنان را برای پیوستن به گروه رقیب، یعنی زیدیان بَتری ترک
1.. شیخ طوسی، أمالی، ج۱، ص۲۹۹-۳۰۰. هدف آموزشی دیگری در ورای عمل منسوب به دو امام دهم و یازدهم[ علیهما السلام]، یعنی مخاطب قرار دادن پیروانشان از پشت پرده، مشاهده میشود: غرض از این کار آمادهسازی شیعیان برای فرارسیدن زمانی بود که امام آنها غایب است (مسعودی، إثبات الوصیة، ص۲۶۲).
2.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۱۷۲.
3.. ابن وهْب، البرهان، ص۹۱؛ Kohlberg, "Taqiyya", p. ۳۹۷b ؛ قس: سید مرتضی، الشافی فی الإمامة، ص۲۳۸.