243
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

کرد.۱ سلیمان بن جریر، متکلم زیدی، (که در نیمه دوم قرن دوم قمری/ هشتم میلادی، در اوج شهرتش بوده) ایده مشابهی را مطرح می‌کند؛ وی رافضه (یعنی شیعیان ‌‌امامی) را به خاطر تأیید عقیده بَداء و مشروع دانستن انجام تقیّه، مورد حمله قرار می‌‌دهد.۲ به ادعای سلیمان، ائمه [علیهم السلام] در یک بازه زمانی طولانی پاسخ‌هایی به یاران خود داده و قادر به یادآوری این نیستند که کدام پاسخ را به چه کسی دادند. این امر موجب تناقضاتی شد که ائمه [علیهم السلام] برای رهایی از این وضعیت،‌‌‌ آن‌ها را نتیجه تقیّه عنوان می‌کردند.۳

دورویی شیعیان معمولی، اغلب شامل انکار برخی اصول اساسی مکتب تشیع می‌‌شد. موضوعی که مکرر رخ می‌دهد این است که در مواقع خطر بهترین کار آن است که مؤمن جملاتی مبنی بر عدم ‌‌‌‌ایمان به خدا و پیامبرانش را به زبان آورده۴ و از ائمه‌اش تبرّی جوید.۵ او هم‌چنین مجاز به ارتکاب به شهادت دروغ است تا بی‌عدالتی را از خود دفع کند.۶ دورویی در رابطه با انجام برخی تکالیف دینی مانند

1.. نوبختی، فرق الشیعة، ص۵۲-۵۳؛ اشعری قمّی، المقالات و الفرق، ص۷۴-۷۵؛ کشّی، رجال، ص۲۰۵ـ۲۰۶. ر.ک: بحثی که در اثر زیر آمده:
Kippenberg, "Ketmān: Zur Maxime der Verstellung in der antiken und frühislamischen Religionsgeschichte", Tradition and Re-interpretation in Jewish and Early Christian Literature: Essays in Honour of Jürgen C. H. Lebram, p. ۱۷۲-۱۸۳, at p. ۱۸۱; idem, Erlösungsreligionen, p. ۴۶۳-۴۶۴; van Ess, Theologie, I, p. ۲۸۳-۲۸۴.

2.. نوبختی، فرق الشیعة، ص۵۵ـ۵۶؛ اشعری قمّی، المقالات و الفرق، ص۷۸؛
al-Shahrastānī, K. al-milal wa l-niḥal, p. ۴۶۹.
در مورد دو اصطلاح بداء و رافضة، به ترتیب ر.ک: مقاله I. Goldziher-A. S. Tritton و مقاله Kohlberg در EI۲.

3.. نوبختی، فرق الشیعة، ص۵۶؛ اشعری قمّی، المقالات و الفرق، ص۷۸ـ۷۹.

4.. شیخ مفید، الأصول العشرة فی الغیبة، ص۳۳. هم‌چنین ر.ک: قاضی نعمان، تأویل الدعائم، ج۱، ص۱۲۷؛
Meyer, "Anlass", p. ۲۸۰.

5.. علمای شیعه بر سر این موضوع اتفاق نظر نداشته‌اند. ر.ک:
Kohlberg, "Barā‘a in Shī‘ī Doctrine", JSAI, ۷, p. ۱۳۹-۱۷۵, at p. ۱۵۴-۱۵۵.

6.. علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۴۱۰-۴۱۱، که احادیثی از حسین‌بن‌سعید اهوازی (ز. ۳۰۰ق/۹۱۳م) نقل می‌کند؛ شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا[ علیه السلام]، ج۲، ص۱۲۳؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۹۵.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
242

مواجهه با مخالفین به خوبی به فرد مؤمن کمک خواهد کرد.۱

ابن بابویه در دفاع از دورویی به ابوطالب، عموی پیامبر [صلی الله علیه و اله]، اشاره می‌‌کند، که گفته شده از این روش بیشتر برای کمک به برادرزاده خویش نه برای حفاظت از خود استفاده می‌کرد. این مطلب با موضوع باورهای مذهبی ابوطالب ارتباط دارد که میان اهل سنت و شیعیان به شدت مورد بحث بوده است: اهل سنت استدلال می‌‌کنند که وی هرگز اسلام را نپذیرفت و شیعیان معتقدند که او همواره مؤمن بود. ابن بابویه در دفاع از این نظر شیعی، می‌گوید ابوطالب تنها تظاهر به شرک می‌‌کرد و عقیده اصلی خویش را کتمان می‌‌نمود. منطق ابوطالب برای چنین عملی این بود که با نشان دادن ‌این‌که با هم‌قبیله‌‌ای‌‌های قریشی خود هم‌‌عقیده است، هنگام میانجی‌گری به نفع پیامبر [صلی الله علیه و اله] می‌تواند موقعیت بهتری داشته باشد.۲

تقیّه در توجیه عمل ائمه [علیهم السلام] در دادن پاسخ‌‌های متضاد به پرسش‌‌های یکسان ذکر شده است؛ گفته می‌‌شود پاسخ مخالف با نظر اهل سنت، نظر واقعی ‌‌امام را بیان می‌‌کند.۳ این نظریه برای همیشه بدون چالش باقی نماند؛ و نمونه آن داستان عمَر بن ریاح، صحابی باقر [علیه السلام] است. گفته می‌‌شود که عمر با سؤالی نزد ‌‌امام آمد که جوابش را دریافت نمود؛ اما هنگامی که سال بعد همان پرسش را تکرار کرد، پاسخ متفاوتی گرفت. عمر این توضیح را که این رفتار نتیجه تقیّه است، نپذیرفت و ادعا کرد که ‌‌امام [علیه السلام] (چون جواب صحیح را نمی‌‌داند) طفره می‌رود؛ در نتیجه گفته می‌‌شود که جمع مؤمنان را برای پیوستن به گروه رقیب، یعنی زیدیان بَتری ترک

1.. شیخ طوسی، أمالی، ج۱، ص۲۹۹-۳۰۰. هدف آموزشی دیگری در ورای عمل منسوب به دو امام دهم و یازدهم[ علیهما السلام]، ‌یعنی مخاطب قرار دادن پیروان‌شان از پشت پرده، مشاهده می‌شود: غرض از این کار آماده‌سازی شیعیان برای فرارسیدن زمانی بود که امام آنها غایب است (مسعودی، إثبات الوصیة، ص۲۶۲).

2.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۱۷۲.

3.. ابن وهْب، البرهان، ص۹۱؛ Kohlberg, "Taqiyya", p. ۳۹۷b ؛ قس: سید مرتضی، الشافی فی الإمامة، ص۲۳۸.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 694
صفحه از 302
پرینت  ارسال به