237
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

است که ‌‌امام [علیه السلام] آن را مثلاً برای رهایی از سماجت یک پیرو کنجکاو، انجام دهد).

فریب‌‌کاری منحصر به مکتب تشیع ‌‌امامی نیست، و شواهدی بر وجود آن میان افراد یا گروه‌های مسلمان مختلف طرفدار عقاید اقلیتی در دست است. بنابراین، خوارج (به استثنای ازارقه) به کار بردن آن را هم در گفتار و هم در کردار (مانند باور فرقه نجدات)۱ یا تنها در گفتار (دیدگاه صُفریّه)،۲ مشروع می‌دانستند، و برخی در قبال عرصه خودشان یعنی دار العلانیة (عرصه علنی بودن)، به دار التقیة (عرصه تقیّه) اشاره می‌کردند.۳ بعدها اسماعیلیان هم از دورویی استفاده کردند.۴ هم‌چنین مواردی از این رفتار در میان اهل سنت که خود را در تقابل با قدرت حاکم می‌بینند، وجود دارد.۵

1.. al-Shahrastānī, K. al-milal wa l-niḥal, p. ۳۷۹ (and the references given in note ۴۲), p. ۳۸۵-۳۸۶.

2.. همان، ص۴۱۳؛ قس:
Goldziher, "Das Prinzip der takijja im Islam", p. ۲۱۷ (= Gesammelte Schriften, V, p. ۶۳).
در مورد موضع ازارقه در قبال تقیّه، ر.ک:
K. Lewinstein, "The Azāriqa in Islamic Heresiography", BSOAS, ۵۴, ۱۹۹۱, p. ۲۵۱-۲۶۸, at p. ۲۵۶, ۲۶۰-۲۶۱, ۲۶۴.
در مورد ماهیت پیچیده عنوان صُفریّة، ر.ک:
Idem, "Making and Unmaking a Sect: The Heresiographers and the Ṣufriyya", SI, ۷۶, ۱۹۹۲, p. ۷۵-۹۶.

3.. al-Shahrastānī, K. al-milal wa l-niḥal, p. ۳۸۳, ۴۰۲, ۴۱۴.
برخی از کیسانیان نیز از اصطلاح دار التقیّه استفاده کرده‌اند، البته به نظر می‌رسد در مورد آنها تقیّه به معنای کتمان باورها بوده باشد (قس: اشعری قمّی، المقالات و الفرق، ص۲۲؛ van Ess, Theologie, I, p. ۳۱۳).

4.. قاضی نعمان، تأویل الدعائم، ج۱، ص۱۲۷؛ و به طور کلی:
Daftary, The Ismā‘īlīs: Their History and Doctrines, index, s.v. taqiyya.

5.. در این مورد می‌توان نمونه‌های متعددی ارائه داد، مانند: شعبی، که از روی تقیّه، در مورد یزید‌بن‌عبد الملک مطلبی را به ابن هُبَیره گفت (القُشَیری، تاریخ الرقّة، ص۸۳-۸۴)؛ برخی از علما که در عصر مِحنَة، از روی تقیّه پذیرفتند که قرآن خلق شده است (EI۲, art. "Miḥna" (M. Hinds); J. A. Nawas, al-Ma‘mūn: Miḥna and Caliphate, p. ۶۱)؛ اشاعره که در عصر سلطان مسعود غزنوی (۴۲۱-۴۳۲ق/۱۰۳۰-۱۰۴۰م) به خاطر دفاع در برابر تعصب حنفی سربازان عثمانی می‌بایست تظاهر به حنفی بودن می‌کردند (W. Madelung, "The Spread of Māturidism and the Turks", Actas do IV Congresso de Estudos Árabes e Islámicos, p. ۱۰۹-۱۶۸, at p. ۱۳۶-۱۳۷, repr. in W. Madelung, Religious Schools and Sects in Medieval Islam, Variorum). سایر موارد (که آنها نیز در منابع، تقیّه نام گرفته‌اند)، با کتمان، نه دورویی، ارتباط دارند؛ مثلاً نقل شده که احمد‌بن‌حنبل در مورد قتادة و سعید‌بن‌ابی عروبة گفته که آنها باورهای جبرگرایانه خود را کتمان می‌کرده‌اند (ذهبی، سیَر أعلام النُبَلاء، ج۶، ص۴۱۴؛ این ارجاع و ارجاع به تاریخ الرقّة را مدیون دکتر نوریت صفریر (Nurit Tsafrir) هستم).


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
236

بزرگ‌تر بوده و عثمان و دیگر اصحاب سرشناس، عمداً آیات متعددی، به خصوص آیات راجع به حقوق علی [علیه السلام]، را حذف کرده‌اند. برخی از این آیات در متون ‌‌امامی آمده؛ اما به خاطر حساسیت خاص این موضوع، هم وجود این آیات و هم باور به تحریف قرآن، رازی به شدت محافظت‌شده باقی ماند.۱

گفته می‌‌شود که ائمه [علیهم السلام] علاوه بر قرآن، تعدادی متون مقدس دیگر نیز در اختیار داشته‌اند، که برخی از آن‌ها از پیامبر [علیه السلام] و برخی از دیگر اعضای اهل البیت [علیهم السلام] به ارث رسیده است. مضمون این متون را، به طور طبیعی، تنها آن‌ها می‌دانسته‌اند، اگرچه ایشان گاهی بخش‌هایی از آن‌ها را برای اصحاب معتمَد بیان می‌کردند. آن بخش‌‌ها که در آثار متقدم آمده، اغلب راجع به ‌‌‌عقایدی است که به باور اهل سنت توهین‌‌آمیز می‌‌باشد؛ و در نتیجه بعید نیست که حداقل یک دلیل برای کتمان این متون، ترس بوده باشد.۲

۲.۲. دورویی

برخلاف کتمان، که تنها می‌‌تواند توسط افراد دارای اطلاعات محرمانه، انجام شود، دورویی را شیعیان عادی نیز می‌توانند گاهی انجام دهند. کتمان گاهی احتیاطی و گاهی غیراحتیاطی است، در حالی‌که دورویی طبیعتاً احتیاطی است (اگرچه متصوَّر

1.. See Kohlberg, "Some Notes on the Imāmite Attitude to the Qur’ān", Islamic Philosophy and the Classical Tradition. Essays Presented to R. Walzer, p. ۲۰۹-۲۲۴; Amir-Moezzi, Le guide divin dans le shi‘isme originel: aux sources de l‘ésotérisme en Islam, p. ۲۰۰-۲۲۷; Bar-Asher, "Variant Readings and Additions of the Imāmī-Shī‘a to the Qur’ān", Israel Oriental Studies, ۱۳, p. ۳۹-۷۴. Cf. Modarressi, "Early Debates on the Integrity of the Qur’ān", SI, ۷۷, p. ۵-۳۹.

2.. جهت ملاحظه جزئیات بیشتر ر.ک:
Amir-Moezzi, Le guide divin dans le shi‘isme originel: aux sources de l‘ésotérisme en Islam, p. ۱۸۵-۱۸۹; Kohlberg, "Authoritative Scriptures in Early Imāmī Shī‘ism", Les retours aux écritures: fondamentalismes présents et passés, ed. É. Patlagean and A. Le Boulluec, p. ۲۹۵-۳۱۲.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 392
صفحه از 302
پرینت  ارسال به