ثابت، برای محافظت از شرکتکنندگان در برابر گرما و سرما سایبانی گسترانده یا چادری بر پا میشود. تا اواخر قرن ۱۶م. در هند و تا اواسط قرن ۱۸م. در غرب آسیا، عمارتی ثابت برای چنین مراسمی ساخته نشده بود. این بناها با عناوین امامباره۱، عاشورخانه۲، تکیه، حسینیه و... شناخته میشوند.
کربلا، مکان شهادت حسین [علیه السلام] به مکانی قابل احترام برای زائران بدل شد. گزارشی از زیارتی که تقریباً چهار سال بعد از درگذشت او اتفاق افتاده، موجود است. زائران که جنگجویان و منتقمان خون حسین [علیه السلام] بودند خود را توبهکاران (توّابون) نامیده بودند. آنها در برابر عبیداللّه بن زیاد، که دستورِ محاصره اردوگاه حسین [علیه السلام] در کربلا را داد، خروج کردند. طی این عملیات نظامی انتقامجویانه، جنگجویان [در کربلا] توقف کردند تا با قهرمان شهیدشان بیعت کنند؛ و در حالی که شب و روز ناله و زاری میکردند وقایع جانگداز قتل عام کربلا را یادآوری نمودند. آنها چنان گریستند که «شنهای صحرا خیس شد، گویی که آب جریان پیدا کرده است».۳ این برنامه به الگوی اصلی مراسم بعدی، خصوصاً برای آیین موسوم به مجلس عزا بدل شد.
در قرن چهارم اسلامی در بغداد در دورانی از حکومت آل بویه که معزّالدوله حاکم بود، در روز شهادت حسین [علیه السلام] (دهم محرم) که به عاشورا معروف شده، بازارها بسته میشد و مردم به دور شهر گشته، گریه و ناله سر داده، بر سر خود میزدند، زنانْ خود را پریشان میکردند، و همگی لباسهای سیاه و پاره پوشیده و برای حسین [علیه السلام] عزاداری میکردند.۴چنین عزاداری عمومی در قالب
1.. امامباره (امامبارا): به معنای «امامخانه»، ساختمانهایی که شیعیان در هندوستان برای برگزاری آیینهای مذهبی ویژه ماه محرم احداث کرده و مراسم خاص خود را در درون یا کنار آن انجام میدهند (و.).
2.. عاشورخانه (معادل حسینیه): بناهای مختص برگزاری مراسم ماه محرم در جنوب هند (و.).
3.. Bal‘amī, Annals of Tabari, tr. IV, p. ۷۰-۷۱.
4.. ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج۱۱، ص۲۴۳.