اما تعابیر وراثت، وصایت، امامت و... بیانگر جایگاه امامت و مصداق تعیینشده از سوی خداوند و نحوه ارتباط او با پیامبر صلی الله علیه و الهیا وصی پیشین است، و بار معنایی خاصی را افاده نمیکند؛ مثلاً وقتی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله به [حضرت] علی علیه السلاممیگوید: «انت وارثی»، بعضی از اصحاب میپرسند: چه چیزی را به ارث میبرد؟ (ظاهراً در ذهن آنها نیز وراثت فقهی بوده است.) میفرماید: کتاب و سنت پیامبرانِ پیشین را. پاسخ پیامبر صلی الله علیه و اله بیانگر واسطه بودن او در انتقال میراث پیامبران گذشته به نسل بعد است، زیرا کتاب و سنت همان حقایق معارف و احکام است و قابل تملک نیست تا وراثت مصطلح فقهی باشد، بلکه جنبه تعلیمی دارد که گاهی در رابطه پیامبران و اوصیای ایشان جنبه اشراقی دارد.
کتابنامه
* قرآن کریم.
۱. آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، قم: دارالفکر، ۱۳۸۶ش، چاپ اول.
۲. اشعری، ابوالحسن علیبناسماعیل، مقالات الاسلامیین، بیجا: النشرات الاسلامیه، ۱۴۰۰ق، الطبعة الاولی.
۳. ابناثیر، عزالدین ابیالحسن علیبنمحمد الجزری، اسدالغابة فی معرفة الصحابة، بیروت: دارالشعب، ۱۳۵۱ق، الطبعة الاولی.
۴. ابنندیم، محمدبناسحاق، الفهرست، بیجا: مکتبة الاسدی و مکتبة الجعفری التبریزی، بیتا، الطبعة الاولی.
۵. ابنفارسبنزکریا، ابیالحسین احمد، ترتیب مقاییس اللغه، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۷ش، چاپ اول.
۶. ابن هشام، السیرة النبویة، تحقیق: مصطفى السقا و ابراهیم الأبیارى و عبدالحفیظ شلبى، بیروت: دار المعرفة، بىتا، الطبعة الاولی.