دلیل بر امامت نبوده، بلکه فضیلتی است که تنها علی علیه السلامشایسته آن بود.
ب) جنبه حقوقی
دین اسلام مانند سایر ادیان الهی مجموعهای از اعتقادات، اخلاقیات و حقوق است، و این حقوق درباره عرف حاکم بر جامعه، رویکرد تأییدی و یا تأسیسی داشته است. ارث بردن نَسَبی، یکی از قوانین رایج در عرف عرب آن روز در حوزه حقوق خانوادگی بوده است. اسلام با وجود پذیرش قانون کلی ارث، جزئیات آن را تغییر داد.
در بحث از مؤاخات دو مسئله باید بررسی شود:
۱. دلالت روایات مؤاخات بر ارث.
۲. دلالت ارث مؤاخاتی بر امامت ائمه شیعه علیهم السلام.
۱. دلالت روایات مؤاخات بر ارث
بعضی از مفسران۱ با حمل آیه ۷۲ سوره «انفال» بر مسئله مؤاخات، قائل شدند مؤاخات موجب ارث بردن برادران دینی از یکدیگر شده بود.
با وجود قول بعضی از مفسران به دلالت آیه مذکور بر میراث مؤاخاتی، ظاهر آیه بر آن دلالت ندارد، همچنانکه علامه طباطبایی در تفسیرش به این نکته اشاره کرده است؛۲ علاوه بر این، روایاتِ بیانکننده این واقعه تاریخی۳ نیز بر ارث بردن دلالت نمیکنند. البته فیض در تفسیر صافی ذیل آیه ۷۲ سوره «انفال» درباره ارث