معنای لغوی، یعنی صرف انتقال مال یا مقام بدون ملاحظه رابطه طرفین بوده و دلیل انتقال نیز شایستگیِ فرد دریافتکننده است.
بعد از مفهومشناسی واژه «وراثت» و بیان تعریف لغوی و اصطلاحی آن، ادعای نویسنده در انتساب به شیعه در اعتقاد به امامت وراثتی با ملاحظه خویشاوندی، مؤاخات و خلقت نوری مطرحشده در مقاله، بررسی و نقد میشود. از این رو، اصل امامت وراثتی بنابر دیدگاه شیعه تحت عناوین ذیل، تحلیل و بررسی میشود:
۱. وراثت در برداشت فقهی.
۲. وراثت ژنتیکی.
۳. وراثت مؤاخاتی.
۳. ۱. ۲. وراثت در برداشت فقهی
در این بخش، برداشت فقهیِ روبین از وراثت، از سه منظر فقه، قرآن و روایت مورد مداقه قرار میگیرد، تا دیدگاه کلامی شیعه در مسئله نقش وراثت در امامت ائمه علیهم السلام آشکار شود.
الف) وراثت در فقه
با ملاحظه بحث مفهومشناسیِ ارث، آنچه در روایات مربوط به ارث حضرت علی علیه السلامآمده است،۱ صرف انتقال علوم و سایر امور از پیامبر صلی الله علیه و الهبه علی علیه السلاماست، وگرنه بنا بر ارث فقهی، علی علیه السلامهیچ حقی در میراث پیامبر صلی الله علیه و الهنداشت، زیرا دارای نسبتی که منجر به ارث فقهی میشد، نبود؛ برخلاف ادعای مؤلف که اعتقاد به