به شیوه استدلال جدلی و عقلی، مسئله امامت را مورد بررسی قرار میدهند.
اگر نویسنده در باب امامت، مجموع روایات موجود در کتابهای حدیثی شیعه را مینگریست، در بیان استدلال شیعه، به روش تاریخی- توصیفی روی نمیآورد۱ و نیز در مسئله جانشینی، فقط به روایات ناظر به تشابه بینادیانی۲ تمسک نمیکرد.۳ بنابراین، نمیتوان روش نقلیِ نگارنده را علمی قلمداد کرد.
قابل ذکر است، از آنجا که ادعاهای نویسنده مبتنی بر منابع نقلی است، لذا در نقد از «روش نقلی» استفاده خواهد شد؛ البته برخلاف روبین، به منابع رواییِ معتبر و اصیل شیعه و به آیات وراثت، استناد و استدلال خواهد شد.
۳. نقد محتوایی
۳. ۱. مفهومشناسی
ارائه تعریف از واژگان اصلی در هر تحقیقِ موضوعمحور، ضروری است. در این مقاله، «وراثت»، «وصایت»، «خلقت نوری» و «تابوت» واژههایی محوریاند؛ روبین، میبایست آنها را از حیث لغت و اصطلاح بررسی میکرد. با وجود ضرروت مذکور، هیچ تعریفی از آنها ارائه نشده است. عدم تعریف لغوی و اصطلاحی موجب ضعف مفهومشناسی و ابهام در مقصود نویسنده میشود، بهطوریکه روبین در استدلال بر مسئلهای کلامی، به وراثت مطرح در فقه استدلال کرده است. این خلط، ناشی از عدم تعریف واژگان محوری در تحقیق مذکور
1.. Rubin, Shi’ism, p. ۵۶-۵۷.
2.. روبین در مقایسۀ بینادیانی مسئله امامت و جانشینی، عنوان بنیاسرائیل و اهلبیت علیهم السلام را جداگانه به صورت تطبیقی بررسی کرده است.
3.. Rubin, Shi’ism, p. ۵۱-۵۳.