129
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

از این رو، در مقام بیان ادله شیعه بر ‌‌امامت حضرت علی علیه السلام، با استناد به خویشاوندی و مؤاخات آن حضرت با پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله مدعی شده است: شیعیان معتقدند، حضرت علی علیه السلامبه خاطر رابطه خویشاوندی و مؤاخات با حضرت محمد صلی الله علیه و الهتنها فرد شایسته خلافت است.۱

در نقد ادعای نویسنده، تنها نقش وراثت (خویشاوندی، مؤاخات و خلقت نوری) و نگرش شیعه به آن در استدلال بر ‌‌امامت حضرت علی علیه السلامبررسی شده است، و رابطه اجداد وصایتی با پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهو ائمه علیهم السلام در مقاله‌ای جداگانه بررسی شد.

۱. نقد کلی

در بررسی کلی‌‌، با وجود درج مقاله در مجموعه Shi´'ism، نقدهایی جدی بر آن وارد می‌شود که به برخی از‌‌‌ آن‌ها اشاره می‌‌شود.

۱‌. ۱. عدم تناسب عنوان با متن

عنوان از مشخصات اصلی مقاله است و باید با محتوای مقاله مرتبط بوده و معرّف آن باشد. با توجه به عنوان مقاله: «پیامبران و اجداد در احادیث شیعه نخستین» به نظر می‌‌رسد، موضوع تحقیق، چگونگی ارتباط پیامبران و اجداد آن‌ها باشد، اما چینش مطالب به گونه‌‌ای است که مباحث مربوط به ارتباط مذکور، جنبه‌‌ای مقدمه‌‌گونه برای بررسی مسئله ‌‌امامت از دیدگاه شیعه دارد؛ به عبارت دیگر، با وجود این‌که عنوان، تداعی‌‌کننده ارتباط بین پیامبران و اجداد است، در عین حال، تمرکز متن تحقیق بر بررسی دیدگاه شیعه در مسئله ‌‌امامت و شباهت آن با وصایت

1.. Rubin, Shi’ism, p. ۴۱.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
128

۲. مسئله وراثت و نقش آن در انتقال علوم و معارف الهی به نسل بعد.۱

۳. تلاش در جهت اثبات اعتقاد شیعه به وراثتی بودن ‌‌امامت.۲

۴. مسئله وصایت و چگونگی انتقال آن از نسلی به نسل دیگر.۳

۵. خلقت نوری و نقش آن در پیامبری و ‌‌امامت.۴

۶. فرق بین نظریه نور ارثی (حضرت) محمد صلی الله علیه و اله و نظریه وصیت نوری.۵

۷. نقش نظریه وصیت نوری در انتقال پیامبری و ‌‌امامت.۶

۸. تلاش برای اثبات یکی بودن نظریه ‌‌امامتِ وصایتی شیعه با نظریه وصایت در بنی‌‌اسرائیل.۷

مقاله «پیامبران و اجداد در احادیث شیعه نخستین» از جمله اثری است که اوری روبین تلاش کرده است نقش اجداد پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهدر انتقال پیامبری به آن حضرت را بررسی کند. نویسنده در این تحقیق، با تقسیم انتقال‌‌دهندگان مقام نبوت به پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهبه «اجداد وراثتی» و «حاملان برگزیده»۸، تلاش کرده است وراثت را با اجداد عرب پیامبر صلی الله علیه و الهمرتبط بداند که هیچ نقشی در پیامبریِ آن حضرت نداشته‌‌اند. لذا اعتقاد شیعه به خلقت نوری ائمه علیهم السلام را تأثیر پذیرفته از عقیده عرب جاهلی در مسئله وراثت دانسته و با مطرح کردن وصیت نوری، اجداد وصایتی را عامل انتقال پیامبری به پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهمعرفی کرده است.۹

1.. Rubin, Shi’ism, p. ۴۶.

2.. Ibid., p. ۴۳.

3.. Ibid., p. ۴۵-۴۶.

4.. Ibid., p. ۴۴.

5.. Ibid., p. ۴۴-۴۵.

6.. Ibid., p. ۴۶.

7.. Ibid., p. ۴۵-۹۵.

8.. Ibid., p. ۴۵.

9.. Ibid.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 417
صفحه از 302
پرینت  ارسال به