کسانی که با برگزاری آیینهای مختلف، گرداگرد تابوت در ستایش از آن افراط میکردند، عمدتاً اعرابی از نژادهای جنوبی بودند.۱ چنین ستایشی، عملی یهودی محسوب میشد و ابن اشتر آن را فی نفسه محکوم میکرد.۲ این کار حتی در تضاد با جوهر اعتقاد اصیل اسلامی، یعنی ایمان به وحی محمد [صلی الله علیه و اله]، تلقی میشد. اعشاء همْدان۳ بیانی صریح و بیپرده با این مضمون دارد و در شعرش ستایش از این تابوت را محکوم کرده است: «من آنم که عاشق دودمان (آل) محمد [صلی الله علیه و اله] است، و وحی مکتوب بر کتیبهها (یعنی قرآن) را ترجیح میدهم».۴
ظاهراً تعبیر آل محمد [صلی الله علیه و اله]۵ در اینجا در نقطه مقابل کسانی آمده که تابوت کذایی را ترجیح دادند، که بر اساس قرآن (سوره بقره، آیه ۲۴۸) محتوی آثار برجایمانده از آل موسی [علیه السلام] و آل هارون [علیه السلام] بود. بنا بر این اعشاء میخواسته به وضوح نشان دهد که میراث اصیل نبوی آل محمد [صلی الله علیه و اله] را بر میراث نبوی آل موسی [علیه السلام] و آل هارون [علیه السلام] ترجیح میدهد. به عبارت دیگر، او میراث عربی را بر میراث یهودی-مسیحی ترجیح میداد.
1.. مثلاً ر.ک: بلاذری، أنساب، ج۵، ص۲۴۲. آنها از قبایل شبام، شاکر و خارف متعلق به همْدان، و نیز از نهد متعلق به قضاعه بودند. همچنین ر.ک:
J. Wellhausen, Die religiös-politischen Oppositionsparteien im alten Islam, translated into the Arabic by ‘Abd al-Raḥmān Badawī (al-Khawārij wa-l-Shī‘a), p. ۱۶۹ ff.
2.. بلاذری، أنساب، ص۲۴۸.
3.. او شاعر قبایل یمنی در کوفه بود، و در قیام ابن أشعث بر ضد حجاج مشارکت داشت. در مورد وی ر.ک: ابوالفرج اصفهانی، أغانی، ج۵، ص۱۴۶ و پس از آن. دربارۀ ارتباطش با مختار، ر.ک: بلاذری، أنساب، ج۵، ص۲۳۵ـ۲۳۶.
4.. بلاذری، أنساب، ج۵، ص۲۴۲: وإنّی إمرءٌ أحبَبتُ آل محمد / وآثَرتُ وحیاً ضمّنته الصحائف.
5.. این تعبیر، در بافت شیعی خود، به خاندان علی[ علیه السلام] یعنی اهل البیت[ علیهم السلام] اشاره دارد.