121
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

پس نتیجه ‌این‌که از همان آغاز نیمه دوم قرن اول هجری، عملاً دو جهت‌گیری متفاوت در میان شیعیان وجود داشت. از یک‌سو، افرادی بودند که تلاش می‌‌کردند قهرمانان شیعه را بر اساس الگوهای یهودی ‌-‌مسیحی تقدیس کنند، که برخی از پیش‌گامان آنها، اعراب عراقی جنوبی (یمنی) تبار بودند.۱ از سوی دیگر کسانی بودند که با تلاش بسیار بر ماهیت کاملاً عربیِ اعتقاد شیعی تأکید می‌‌ورزیدند. آن‌‌گونه که نهایتاً دیدگاه‌های این دو گروه برجسته شد، گروه اول بر ارتباط تنگاتنگ محمد [صلی الله علیه و اله] و اهل البیت [علیهم السلام] با میراث انبیاء پیشین تأکید داشت، در حالی که گروه دوم ارتباط میان پیامبر [صلی الله علیه و اله] و اهل البیت [علیهم السلام] با میراث اجداد عرب محمد [صلی الله علیه و اله] را با دقت بیان می‌کردند.۲

پس ظاهراً ترویج احادیث راجع به بنی‌اسرائیل نه تنها با مخالفت متکلمان متعارف،۳ بلکه با مقاومت متکلمان شیعه نیز مواجه شد، که احتمالاً از اولین تبیین‌کنندگان ماهیت عربی و اصیل ‌‌‌‌ایمان اسلامی بودند.

1.. به نظر وات (JRAS, ۱۹۶۰, p. ۱۶۱) «هسته شیعیان اولیه، در جنوب عربستان یا قبایل یمنی بود». به نظر می‌رسد آنها برخی از عقاید یهودی-‌مسیحی رایج در جنوب را به عقاید شیعه نخستین وارد کردند. با این همه، صرف نظر از آنها، گروه‌هایی هم وجود داشتند که سرانجام، ورود عقاید یهودی‌-مسیحی به [عقائد] شیعیان نخستین، یعنی موالی آرامی و مسیحی جنوب عراق، را تشدید کردند (Watt, op. cit., p. ۱۶۴-۱۶۵).

2.. آنها احتمالاً به محافل قرشی و یا ترجیحاً مُضَری تعلق داشتند. نظریه نور محمد [ صلی الله علیه و اله] بر تمجید از اجداد شمالی نظیر خزیمه، مُدرِکه، نِزار و ... تمرکز دارد (مثلاً ر.ک: IOS, ۵, p. ۷۷ ff, p. ۹۱ ff.). در حقیقت شکوه قریش در حدیثی مبتنی بر الگوهایی از نظریه نور محمد[ صلی الله علیه و اله] آشکارا بیان شده است (Ibid., p. ۱۰۲). احادیث نور محمد[ صلی الله علیه و اله] را ظاهراً هم اهل مکه و هم اهل مدینه مطرح کرده‌اند. این احادیث، گرایش به تکریم این دو شهر را نشان می‌دهند. مثلاً گفته شده مکه به واسطه فضیلت نور محمد[ صلی الله علیه و اله] از محاصره ابرهه آزاد شد (Ibid., p. ۹۵). از سوی دیگر گفته می‌‌شود که نور محمد[ صلی الله علیه و اله] از خاک قبر محمد[ صلی الله علیه و اله] در مدینه خلق شده است (Ibid, p. ۹۷). یکی از اولین نویسندگان اهل مدینه که احادیث راجع به نور محمدیِ اجداد پیامبر[ صلی الله علیه و اله] را رواج داد، واقدی بود (Ibid., p. ۹۱).

3.. Goldziher, Muslim Studies, II, p. ۱۳۱; Kister, op. cit., p. ۲۳۴ ff.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
120

کسانی که با برگزاری آیین‌های مختلف، گرداگرد تابوت در ستایش از آن افراط می‌‌کردند، عمدتاً اعرابی از نژادهای جنوبی بودند.۱ چنین ستایشی، عملی یهودی محسوب می‌‌شد و ابن اشتر آن را فی نفسه محکوم می‌کرد.۲ این کار حتی در تضاد با جوهر اعتقاد اصیل اسلامی، یعنی ‌‌‌‌ایمان به وحی محمد [صلی الله علیه و اله]، تلقی می‌‌شد. اعشاء همْدان۳ بیانی صریح و بی‌پرده با این مضمون دارد و در شعرش ستایش از این تابوت را محکوم کرده است: «من آنم که عاشق دودمان (آل) محمد [صلی الله علیه و اله] است، و وحی مکتوب بر کتیبه‌ها (یعنی قرآن) را ترجیح می‌‌دهم».۴

ظاهراً تعبیر آل محمد [صلی الله علیه و اله]۵ در این‌جا در نقطه مقابل کسانی آمده که تابوت کذایی را ترجیح دادند، که بر اساس قرآن (سوره بقره، آیه ۲۴۸) محتوی آثار برجای‌مانده از آل موسی [علیه السلام] و آل هارون [علیه السلام] بود. بنا بر این اعشاء می‌‌خواسته به وضوح نشان دهد که میراث اصیل نبوی آل محمد [صلی الله علیه و اله] را بر میراث نبوی آل موسی [علیه السلام] و آل هارون [علیه السلام] ترجیح می‌دهد. به عبارت دیگر، او میراث عربی را بر میراث یهودی-مسیحی ترجیح می‌‌داد.

1.. مثلاً ر.ک: بلاذری، أنساب، ج۵، ص۲۴۲. آنها از قبایل شبام، شاکر و خارف متعلق به همْدان، و نیز از نهد متعلق به قضاعه بودند. هم‌چنین ر.ک:
J. Wellhausen, Die religiös-politischen Oppositionsparteien im alten Islam, translated into the Arabic by ‘Abd al-Raḥmān Badawī (al-Khawārij wa-l-Shī‘a), p. ۱۶۹ ff.

2.. بلاذری، أنساب، ص۲۴۸.

3.. او شاعر قبایل یمنی در کوفه بود، و در قیام ابن أشعث بر ضد حجاج مشارکت داشت. در مورد وی ر.ک: ابوالفرج اصفهانی، أغانی، ج۵، ص۱۴۶ و پس از آن. دربارۀ ارتباطش با مختار، ر.ک: بلاذری، أنساب، ج۵، ص۲۳۵ـ۲۳۶.

4.. بلاذری، أنساب، ج۵، ص۲۴۲: وإنّی إمرءٌ أحبَبتُ آل محمد / وآثَرتُ وحیاً ضمّنته الصحائف.

5.. این تعبیر، در بافت شیعی خود، به خاندان علی‌[ علیه السلام] یعنی اهل البیت‌[ علیهم السلام] اشاره دارد.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 553
صفحه از 302
پرینت  ارسال به