119
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

اسحاق [علیه السلام] و اولادش، در واقع متعلق به سلسله‌ای طولانی از احادیثِ دارای گرایش مشابه است.۱ ایگناتس گولت‌تسیئر قبلاً به چنین احادیثی پرداخته، و بر اهمیت خاص‌شان در مجادلات عربی‌-‌پارسی در چارچوب کلی اسلام تأکید داشته است.۲ وی نشان می‌‌دهد که اسحاق [علیه السلام]، جدّ پارسیان و به طور کلی غیرعرب‌ها به شمار می‌رفته است. با این همه ظاهراً این اظهار نظر، عمدتاً بر مرحله پیش‌رفته‌ترِ مناقشات عربی‌- ‌پارسی، یعنی بر هنگامی که علنی شد، صادق است. اما احادیث پیش‌گفته که تابوت را کانون مناقشات میان اسماعیل [علیه السلام] و اسحاق [علیه السلام] و فرزندان فرزندان هریک می‌داند، نه مناقشه پارسی‌-‌عربی، بلکه مناقشه عرب‌ - ‌بنی‌اسرائیل را که در میان شیعیان اولیه مطرح بود، منعکس می‌‌کند.

این اختلاف درونی شیعه، قبلاً در زمان مختار یعنی در آغاز نیمه دوم قرن اول هجری، حول سمبل تابوت متمرکز بود. مختار منبری را در اختیار داشت، که چون گمان می‌رفت روزی متعلق به علی [علیه السلام] بوده، و نیز فی نفسه، مورد احترام بود. تصور می‌‌شد این منبر ویژگی‌هایی ملکوتی شبیه به ویژگی‌های تابوت بنی‌اسرائیل را داراست. بر اساس توصیف قرآنی تابوت (سوره بقره: آیه ۲۴۸)، این منبر حاوی سکینه و نیز علمی الهی معرفی شده که با آن می‌توان از آینده خبر داد.۳ آن‌‌گونه که می‌گویند مختار خود با گفتن این مطلب از ارتقاء  [جایگاه] منبرِ پیش‌گفته تا جایگاه تابوت نبوی جانبداری کرده که «هر آن‌چه برای امت‌های گذشته رخ داد، برای این امت (مسلمانان) نیز اتفاق خواهد افتاد. تابوتِ محتوی آثار بر جای مانده از خاندان موسی [علیه السلام] و هارون [علیه السلام] نزد بنی‌اسرائیل بود، و این منبر نظیر همان تابوت است».۴

1.. احادیث بیشتر در این خصوص در این منابع آمده است: مسعودی، إثبات الوصیة، ص۳۷؛العصامی، سمط، ج۱، ص۱۴۶؛ ابن عبد ربّه، عِقد، ج۵، ص۸۹.

2.. Goldziher, Muslim Studies, I, p. ۱۳۵-۱۳۶.

3.. طبری، تاریخ، ج۶، ص۸۵.

4.. همان، ص۸۳. گرایش یهودی‌-‌مسیحی مختار را می‌‌توان از این حقیقت استنباط کرد که باورهای خاصی راجع به ارتباط عیسی با دختر مختار، به دختر مختار نسبت داده شده است (بلاذری، أنساب، ج۵، ص۲۳۶). در واقع، گفته‌اند مختار ادعا کرده که ظهورش در کتب مقدس پیامبران گذشته (زُبُر الأولین) پیش‌بینی شده بود. ر.ک: همان، ص۲۱۴؛ قس: ص۲۴۵.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
118

محمد [صلی الله علیه و اله] تنها از نسل اجداد عرب باشد. پس از درگذشت قیدار [علیه السلام]، خداوند قومی از اولاد اسحاق [علیه السلام] را برای دفن او در نزدیکی مکه فرستاد.۱

حدیث دیگری که خرگوشی در کتاب شرف النّبی خود آورده، به هنگامی که تابوت هنوز نزد ابراهیم [علیه السلام] ‌بود اشاره دارد. طبق این حدیث، خبر ظهور محمد [صلی الله علیه و اله] در همین شیء متعلق به پیامبران عبرانی نهفته بود. نقل شده که ابراهیم [علیه السلام] تابوت را برای پسرانش باز کرد تا از طریق آن آینده را ببینند. آن‌ها تمامی پیامبران را در آن مشاهده کردند و محمد [صلی الله علیه و اله] آخرین آن‌ها بود. هم‌چنین آن‌ها چهار خلیفه اول را دیدند که در کنار وی ایستاده بودند. مهم‌ترین بخش این حدیث، عبارتی است که فرزندان ابراهیم [علیه السلام] در تابوت دیدند که تقدیر تمام پیامبران این است که از صلب اسحاق [علیه السلام] باشند، و محمد [صلی الله علیه و اله] تنها پیامبری بود که قرار بود از صلب اسماعیل [علیه السلام] متولد شود. سپس ابراهیم [علیه السلام] برای پسرش اسماعیل [علیه السلام] دعا کرد که نسلش به تولد محمد [صلی الله علیه و اله] مفتخر شود.۲ بنابراین برتری اسماعیل [علیه السلام]، نسبت به اسحاق  [علیه السلام] به عنوان جدّ مقدرشده محمد [صلی الله علیه و اله]۳، قبلاً، حتی قبل از استقرار سلسله نبوت در بنی‌اسرائیل، در مهم‌ترین سلسله نبوی بنی‌اسرائیل ابراز شده بود. این احادیثِ مربوط به برتری اسماعیل [علیه السلام]‌ و قیدار [علیه السلام] بر پیامبران عبرانیِ معاصرشان یعنی

1.. مسعودی، إثبات الوصیة، ص۹۶-۹۷؛ خرگوشی، شرف النبی، ص۱۰ ستون دوم تا ص۱۱ ستون دوم؛ ثعلبی، قصص الانبیاء، ص۲۳۶-۲۳۷. دربارۀ برتری قیدار‌[ علیه السلام] بر یعقوب‌[ علیه السلام] هم‌چنین ر.ک: العصامی، سمط، ج۱، ص۱۵۰ (به نقل از کتاب التیجان، منسوب به وَهْب).

2.. خرگوشی، شرف النبی، ص۹ ستون دوم تا ص۱۰ ستون اول. قس: ثعلبی، ص۲۳۶.

3.. در مورد تبار مقدرشده محمد [ صلی الله علیه و اله] از نسل اسماعیل[ علیه السلام]،‌ هم‌چنین ر.ک: ابن شهرآشوب، المناقب، ج۱، ص۲۴۶؛ ابن جوزی، ج۱، ص۶۱؛ خرگوشی، شرف النبی، ص۸ ستون، ص۸۷ ستون اول، ص۱۳۵ ستون دوم؛ ابن کثیر، شمائل الرسول، ص۳۴۲، ۳۴۳. سیوطی، الخصائص الکبری، ج۱، ص۲۴؛ ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۶۳-۱۶۴؛ علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۵، ص۲۰۷.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 702
صفحه از 302
پرینت  ارسال به