۹.پیامبران و اجداد در احادیث نخستین شیعه۱
اوری روبین ترجمه سید رسول هاشمی
مقدمه۲
آنگونه که مشهور است، اعتقاد شیعی مبنی بر اینکه باید علی [علیه السلام] جانشین محمد [صلی الله علیه و اله] میشد، مبتنی بر اصل خلافت موروثی یا به بیان دقیقتر، اصل امامت بود. ابوطالب پدر علی [علیه السلام] و عبداللّه، پدر محمد [صلی الله علیه و اله] با هم برادر بوده و لذا محمد [صلی الله علیه و اله] و علی [علیه السلام] در وهله نخست پسرعمو بودند. از آنجا که خود پیامبر [صلی الله علیه و اله] پسری نداشت، شیعیان، علی [علیه السلام] را تنها جانشین برحق او دانستند.۳
1.Prophets and Progenitors In The Early Shi‘A Tradition;
نسخه اصلی مقاله در Jerusalem Studies in Arabic and Islam, i, ۱۹۷۹, ۴۱-۶۵ آمده است. ترجمه حاضر با استفاده از نسخه مقاله در Shī‘ism, Critical concepts in Islamic studies, Ed. Paul Luft and Colin Turner, iii, p. ۵۰-۷۷ تهیه شده است (و.).
2.. این مقاله، نسخه بازبینیشده یکی از فصلهای مقاله من در مورد ابعاد نبوت محمد[ صلی الله علیه و اله] در آثار حدیثی متقدم است. این اثر با نظارت پروفسور اِم. جِی. کیستر (M. J. Kister) به سرانجام رسید.
3.. عباسیان نیز به سهم خود، مدعی حقوق موروثی مشابهی برای جدشان عباسبنعبدالمطلب، عموی پیامبر[ صلی الله علیه و اله] شدند. در مورد مشاجره عباسی - شیعی، ر.ک: I. Goldziher, Muslim Studies, ed. by S. M. Stern, II. p. ۹۷ ff.. بر اساس یک حدیث شیعی ضدعباسی، عباس در این که وارث محمد[ صلی الله علیه و اله] شود تردید داشت، زیرا بسیار پیر و فقیر بود. لذا محمد[ صلی الله علیه و اله]، علی[ علیه السلام] را ترجیح داد، و او انگشتر، زره و سایر وسایل شخصی محمد[ صلی الله علیه و اله] را دریافت کرد (ر.ک: شیخ صدوق، علل الشرائع، ص۱۶۶-۱۶۹). یک گرایش ضدعباسی آشکار در حدیث شیعی دیگری منعکس شده، با این مضمون که عباس نه میتوانست زره محمد[ صلی الله علیه و اله] را بپوشد و نه بر قاطرش سوار شود (ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۲، ص۱۵۱ـ۱۵۲، و نیز ص۲۴۹).