بزرگتر بوده و عثمان و دیگر اصحاب سرشناس، عمداً آیات متعددی، به خصوص آیات راجع به حقوق علی [علیه السلام]، را حذف کردهاند. برخی از این آیات در متون امامی آمده؛ اما به خاطر حساسیت خاص این موضوع، هم وجود این آیات و هم باور به تحریف قرآن، رازی به شدت محافظتشده باقی ماند.۱
گفته میشود که ائمه [علیهم السلام] علاوه بر قرآن، تعدادی متون مقدس دیگر نیز در اختیار داشتهاند، که برخی از آنها از پیامبر [علیه السلام] و برخی از دیگر اعضای اهل البیت [علیهم السلام] به ارث رسیده است. مضمون این متون را، به طور طبیعی، تنها آنها میدانستهاند، اگرچه ایشان گاهی بخشهایی از آنها را برای اصحاب معتمَد بیان میکردند. آن بخشها که در آثار متقدم آمده، اغلب راجع به عقایدی است که به باور اهل سنت توهینآمیز میباشد؛ و در نتیجه بعید نیست که حداقل یک دلیل برای کتمان این متون، ترس بوده باشد.۲
۲.۲. دورویی
برخلاف کتمان، که تنها میتواند توسط افراد دارای اطلاعات محرمانه، انجام شود، دورویی را شیعیان عادی نیز میتوانند گاهی انجام دهند. کتمان گاهی احتیاطی و گاهی غیراحتیاطی است، در حالیکه دورویی طبیعتاً احتیاطی است (اگرچه متصوَّر
1.. See Kohlberg, "Some Notes on the Imāmite Attitude to the Qur’ān", Islamic Philosophy and the Classical Tradition. Essays Presented to R. Walzer, p. ۲۰۹-۲۲۴; Amir-Moezzi, Le guide divin dans le shi‘isme originel: aux sources de l‘ésotérisme en Islam, p. ۲۰۰-۲۲۷; Bar-Asher, "Variant Readings and Additions of the Imāmī-Shī‘a to the Qur’ān", Israel Oriental Studies, ۱۳, p. ۳۹-۷۴. Cf. Modarressi, "Early Debates on the Integrity of the Qur’ān", SI, ۷۷, p. ۵-۳۹.
2.. جهت ملاحظه جزئیات بیشتر ر.ک:
Amir-Moezzi, Le guide divin dans le shi‘isme originel: aux sources de l‘ésotérisme en Islam, p. ۱۸۵-۱۸۹; Kohlberg, "Authoritative Scriptures in Early Imāmī Shī‘ism", Les retours aux écritures: fondamentalismes présents et passés, ed. É. Patlagean and A. Le Boulluec, p. ۲۹۵-۳۱۲.