پیامبر صلی الله علیه و اله نیز گزارش شده است. در کتاب لهوف آمدهاست که مردم مدینه بعد از اطلاع یافتن از نزدیک شدن کاروان به شهر، در حالی که اشک میریختند و مرثیه سرایی میکردند، به استقبال کاروان آمدند و در محضر امام زینالعابدین علیه السلام به عزاداری مشغول شدند۱ و طبق نقلهایی برپایی این مجالس سوگواری تا مدتها در منازل اهل بیت علیهم السلام و به خصوص خانه حضرت زینب علیها السلام ادامه داشت.۲
ﻫ) اولین زائر امام علیه السلامدر کربلا و مرثیه سرایی وی
در کوفه عبیداللّه بن حرّ جعفی تنها چند روز پس از واقعه کربلا به همراه یاران و اتباع خود به آن سرزمین رفت و بر سر مزار امام حسین علیه السلام و یارانش به مرثیه سرایی پرداخت و حسرت خورد که چرا ایشان را یاری نکرده است. در بسیاری از متون تاریخی از وی به عنوان اولین زائر کربلا نام برده میشود.۳
و) مجلس عزای حسینی در شام
طبری گزارش میکند که پس از ورود کاروان اسرا به شام و خطابهخوانی امام سجاد علیه السلام، یزید به اهل بیت امام حسین علیه السلام و زنان خاندان خود اجازه داد که عزاداری کنند و آنها نیز به مدت سه روز به طور رسمی در شام عزاداری کردند.۴
همانطور که از موارد برشمرده شده کاملاً مشخص است، خاستگاه عزاداری و نیز شکل آن برگرفته از سوگواری اهل بیت علیهم السلام میباشد و در حقیقت آنها اولین افرادی بودند که مجالس عزاداری برای امام حسین علیه السلام برگزار نمودند. لذا باید اذعان
1.. سید بن طاووس، الملهوف علی قتلی الطفوف، ص۲۲۶ به بعد.
2.. شمس الدین، ثوره الحسین فی الواقع التاریخی و الوجدان الشعبی، ص۲۶۵.
3.. طبرى، تاریخ طبرى، ج۷، ص۳۰۸۵؛ ابن اثیر، کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ج۱۲، ص۱۶۹.
4.. طبرى، تاریخ طبرى، ج۷، ص۳۰۷۴.