81
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

خاندان اعین و خطوط فکری جریان متکلمان

جریان متکلمان کوفه از چند خط فکری شکل گرفته بود که طبعاً با یکدیگر مراوداتی داشته‌اند. شناخت مناسبات علمی خاندان اعین با آنان می‌تواند به روشن شدن زوایای فکری آل‌اعین کمک کند.

در منابع امامیه هیچ نشانه‌‌ای ‌از ارتباط زراریه با خط مؤمن‌الطاق دیده نمی‌شود؛ اما در کتب سایر فرق، فاصله چندانی بین نظریات مؤمن‌الطاق و نظریات زراره و هشام بن‌سالم دیده نمی‌شود،۱ حال آنکه بین وی و هشام بن‌حکم شاهد پاره‌‌ای ‌از اختلاف دیدگاه‌ها ‌در مسائلی همچون معرفت اضطراری و استطاعت هستیم.۲

خاندان زراره از بین خطوط نظریه‌پرداز کلامی، بیشترین مراوده علمی را با جریان هشام بن‌سالم جوالیقی داشته است. وجود بحث علمی بین زراره و جوالیقی،۳ ارتباط فراوان حدیثی بین هشام بن‌سالم با زراره۴ و نیز ارتباط نسل دوم آل‌اعین با هشام

1.. برای نمونه نک: کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۴۳-۴۵.

2.. برای نمونه نک: همان، ص۴۲۔۴۳، ۵۱۔۵۲.

3.. حدثنی محمد بن الحسن عن محمد بن الحسن الصفار عن إبراهیم بن هاشم عن ابن أبی عمیر أن هشام بن سالم قال له ما اختلفت أنا و زرارة قط فأتینا محمد بن مسلم فسألناه عن ذلك إلا قال لنا قال أبو جعفر علیه السلام فیها كذا و كذا و قال أبو عبداللّه علیه السلام فیها كذا و كذا (شیخ مفید، الاختصاص، ص۵۳۔۵۴).

4.. محمَّد بن یحیى عن أَحمد بن محمد عن الحسن بن محبوب عن هشام بن سالم عن زرارَة قال قلت لأَبی جعفر علیه السلام أَخبرنی عن معرفة الإمام منكم واجبة على‏ جمیع الخلق فقال إن اللّه عزّو جل بعث محَمَّدا علیهم السلام إلى النَّاس أَجمعین رسولا و حجَّة للّه على جمیع خلقه فی أَرضه فمن آمن باللّه و بمحمَّد رسول اللّه و اتَّبعه و صدَّقه فإن معرفة الْإمام منَّا واجبة علیه و من لم یؤمن باللّه و برسوله و لم یتَّبعْه و لم یصدقه و یعرف حقَّهما فكیف یجب علیه معرفة الإمام و هو لَا یؤمن باللّه و رسوله و یعرف حقهما قال قلت فما تقول فیمن یؤمن باللّه و رسولِه و یصدق رسوله فی جمِیع ما أَنزل اللّه یجب على أُولَئك حق معرفتكم قال نعم أَ لَیس هؤلاء یعرفون فلانا و فلانا قلت بلى قال أَ ترى أَن اللّه هو الَّذی أَوقع فی قلوبهم معرفة هؤلَاء و اللّه ما أَوقع ذلك فی قلوبهم إلا الشیطان لا و اللّه ما أَلهم المؤمنین حقَّنا إلا اللّه عزّو جل (کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۸۰۔۱۸۱؛ برای شواهد بیشتر نک: همان، ج۲، ص۱۴۵).


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
80

اختلاف عموم شیعیان با غالیان و متهمان به غلو شده بود، نمونه دیگری از تلاش‌های این خاندان برای نقد و اصلاح اندیشه متهمان به غلو بوده است. برخی شواهد حاکی از آن است که گویا اشخاصی، همچون مفضل بن‌عمر، قائل به تفویض رزق به ائمه علیهم السلام بوده‌اند،۱ که این امر موجب درگیری اصحاب حمران با گروه مفضل شده بود. حجر بن‌زائده حضرمی، از اصحاب حمران،۲ مناظرات و نزاع‌های کلامی درباره تفویض رزق به ائمه علیهم السلام با مفضل بن‌عمر داشته است.۳

در کنار گروه‌های ‌شیعی، غالیانی چون یکی از نوادگان عبداللّه بن‌سبا نیز ادعا می‌کردند كه خلق و رزق، به ائمه علیهم السلام تفویض شده است. زراره با عرضه این اندیشه‌ها به امام صادق علیه السلام و دریافت جواب منفی امام علیه السلام درباره تفویض خلق و روزی به ائمه علیهم السلام، این شبهه را دفع كرده است.۴

1.. حدثنی الحسین بن الحسن بن بندار القمی، قال حدثنی سعد بن عبداللّه بن أبی خلف القمی، قال حدثنی محمد بن الحسین بن أبی الخطاب و الحسن بن موسى، عن صفوان بن یحیى، عن عبداللّه بن مسكان، قال، دخل حجر بن زائدة و عامر بن جذاعة الأزدی على أبی عبداللّه علیه السلام فقالا جعلنا فداك، إن المفضل بن عمر یقول إنكم تقدرون أرزاق العباد فقال و اللّه ما یقدر أرزاقنا إلا اللّه و لقد احتجت إلى طعام لعیالی فضاق صدری و أبلغت إلى الفكرة فی ذلك حتى أحرزت قوتهم فعندها طابت نفسی، لعنه اللّه و بری‏ء منه، قالا أ فتلعنه و تتبرأ منه قال نعم فالعناه و ابرأا منه بری‏ء اللّه و رسوله منه (کشی، اختیار معرفة الرجال، ص ۳۲۳).

2.. در بحث حمران و امامت، ضمن اشاره به شاگردان حمران در مسئله امامت، حجر بن‌زائده حضرمی را یکی از آنان دانستیم.

3.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۳۲۳.

4.. روی عن زرارة أَنَّه قال‏ قلت للصادق علیه السلام: إن رجلا من ولد عبداللّه بن سبأ یقول بالتفویض، قال علیه السلام: «و ما التفویض»؟ قلت: یقول: إن اللّه عزّو جل خلق محمدا علیهم السلام و علیا علیه السلام ثم فوض الأَمر إلیهما، فخلقا، و رزقا، و أَحییا، و أَماتا. فقال: «كذب عدو اللّه، إذا رجعت إلَیه فاقرأ علیه الْآیة الَّتی فی سورة الرعد «أَم جعلوا للّه شركاء خلقوا كخلقه فتشابه الخلق علیهم قل اللّه خالق كل شیء و هو الواحد القهار». فانصرفت إلى الرَّجل فأَخبرته بما قال الصادق علیه السلام فكأَنما أَلقمته حجرا، أَو قال: فكأَنما خرس (شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، ص۱۰۰).

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 908
صفحه از 208
پرینت  ارسال به