53
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

بدون هیچ شک و شبهه‌ای ثقه دانسته شده است.۱ عبید از سوی زراره۲ و مردم کوفه۳ برای اطلاع از جانشین امام صادق علیه السلام به مدینه رفت.

عبداللّه‌‌ بن‌زراره

عبداللّه‌‌ ثقه و صاحب کتاب معرفی شده است.۴ بر اساس روایت مفصلی كه وی از امام صادق علیه السلام نقل کرده است، برائت جستن امام صادق علیه السلام از زراره برای حفظ جان زراره بوده است.۵

محمد بن‌عبداللّه‌‌ بن‌زراره

محمد بن‌عبداللّه‌‌ را کثیرالحدیث معرفی کرده‌اند.۶ علی بن‌حسن بن‌فضال روایات فراوانی از وی نقل کرده است.۷ محمد بن‌عبداللّه‌‌ بن‌زراره همچنین در نقلی بر بازگشت حسن بن‌علی بن‌فضال، پدر علی بن‌فضال، از فطحیه تأكید دارد.۸ محمد بن‌عبداللّه‌‌ روایات فراوانی در مورد اندیشه‌های زراره ‌و چرایی مذمت‌های ‌وارد بر او از سوی ائمه علیهم السلام نقل کرده است؛۹ از این رو برجسته‌‌ترین نواده زراره محسوب می‌شود.

1.. همان، ص ۲۳۴.

2.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص ۱۵۵۔۱۵۶.

3.. ابوغالب زراری، رسالة ابی‌غالب، ص ۱۱۴.

4.. نجاشی، رجال، ص ۲۲۳.

5.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۳۸۔۱۴۱.

6.. ابوغالب زراری، رسالة ابی‌غالب، ص ۱۳۵.

7.. همان، ص۱۳۵.

8.. نجاشی، رجال، ص ۳۴۔۳۶.

9.. برای نمونه نک: کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۳۸۔۱۴۱ و ۱۵۵.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
52

ضریس بن‌عبدالملک بن‌اعین

ضریس فاضل، ثقه۱ و از اصحاب امام باقر علیه السلام۲ و امام صادق علیه السلام۳ معرفی شده است. وی همچنین ارتباط نزدیکی با ابوخالد کابلی، از اصحاب خاص امام سجاد علیه السلام، داشت و موفق شد روایات فراوانی را از طریق ابوخالد کابلی از امام سجاد علیه السلام نقل كند.۴

عبداللّه‌‌ بن‌بکیر

عبداللّه‌‌ بن‌بکیر از محدثان پر روایت و از اصحاب اجماع است؛ علمای شیعه بر فقاهت و صحت آنچه از این گروه شش نفره از اصحاب امام صادق علیه السلام نقل شده است، اجماع دارند.۵ برخی عبداللّه‌‌ را از نظر عقیدتی فطحی دانسته‌اند،۶ با این حال وی از فقهای امامیه شمرده شده است.۷ وی چند کتاب تألیف کرد۸ که یکی از آنها مورد استقبال راویان بسیاری قرار گرفت.۹

عبید بن‌زراره

عبید بن‌زراره از اصحاب امام صادق علیه السلام و راوی روایات آن حضرت علیه السلام بود. وی

1.. علامه حلی، خلاصة الاقوال، ص۹۰.

2.. برقی، رجال، ص ۱۷.

3.. شیخ طوسی، رجال، ص ۲۲۷.

4.. برای نمونه: شیخ طوسی، الغیبة، ص ۴۷ و ۳۳۳.

5.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص ۳۷۵.

6.. در بخش دوم کتاب، ذیل مباحث امامت این انتساب مطرح و نظریه منتخب بیان شده است.

7.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص ۳۴۵.

8.. ابن‌ندیم، الفهرست، ص ۲۷۲.

9.. نجاشی، رجال، ص ۲۲۲.

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 883
صفحه از 208
پرینت  ارسال به