مسائل کلامی در کوفه میتوان به زراره و خاندانش اشاره کرد که به نشر و تبیین معارف کلامی اشتغال داشتند. نظریات آنان در برخی از موضوعات کلامی بر اندیشه سایر مذاهب نیز تأثیر گذاشته است؛ از این رو، بر آن شدیم تا با نمایاندن تلاشهای این خاندان در عرصه مباحث کلامی، گوشهای از فعالیتهای کلامی امامیه تا پیش از شکلگیری مدرسه بغداد را روشن کنیم. از آنجا که حیات علمی خاندان زراره مصادف با شکلگیری مدرسه کلامی کوفه است، نخست این مدرسه را به تفصیل بیان میکنیم و سپس به شرح و بسط اندیشههای کلامی آنان مبادرت میورزیم.
مدرسه کوفه
در عصر حیات امام باقر و امام صادق علیهما السلام شرایطی پدید آمد که افرادی از اصحاب دانشمند این دو امام علیهما السلام در شهرکوفه، با بهرهگیری از معارف آن دو بزرگوار، یک مدرسه كلامی شیعی را در این شهر بنا نهادند؛ البته بذر رویش مدرسه کلامی کوفه را باید در زمان حكومت امام علی علیه السلام جستوجو كرد. با هجرت امام علیه السلام از مدینه به كوفه و گرد آمدن اصحاب با فضیلت و دانشمند دور آن حضرت، گروهی علاقهمند به آموزههای اهلبیت علیهم السلام در این شهر شکل گرفت. این مدرسه در دورههای بعدی به سبب روی کار آمدن عباسیان، کم شدن حضور ائمه علیهم السلام، تحت فشار و پیگرد قرار گرفتن اصحاب ائمه علیهم السلام۱ و عوامل دیگری که نیاز به پژوهش مستقل دارد، رو به افول نهاد.
مدرسه کلامی امامیه در بغداد با دانشمندان سرشناسی چون شیخ مفید و سید مرتضی، برای بسیاری از محققان شناخته شده است؛ اما باید خاطرنشان کرد